Lezersreizen naar bijvoorbeeld de deeltjesversneller in Genève, aanschuiven bij Tijd voor Max, een bierfestival en een wetenschapsgala organiseren: het hoort er allemaal bij voor New Scientist hoofdredacteur Jim Jansen, die nog maar 20% van zijn tijd aan het magazine besteedt. New Scientist is onder zijn leiding een bruisend merk geworden. - Fotocredit: Rogier Bos

New Scientist is een van oorsprong Engelstalig populair wetenschappelijk tijdschrift, dat sinds 2013 ook als maandblad in het Nederlands verschijnt met een oplage van ruim 30.000 exemplaren. Hoofdredacteur Jim Jansen houdt het merk gezond door nieuwe lezersgroepen te zoeken, evenementen te organiseren en partnerships aan te gaan. Daarover verhaalde hij eind 2016 tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. 
Bij zijn benoeming tot hoofdredacteur, ruim 2,5 jaar terug, besloot Jansen zich op zich op nieuwe lezersgroepen te gaan richten. "De oude doelgroepen van het NWT Magazine waren mannen, provincialen en mensen met een bèta-achtergrond. Ik besloot mij te focussen op jongeren - voor mij zijn dat 45-minners-, vrouwen en Belgen. In België zit voor ons een groot lezerspotentieel waar NWT Magazine weinig mee deed. Ik zette ook een digitale koers uit, richtte mij op het organiseren van events en B2B-activiteiten en ben waardevolle partnerships aangegaan.”

Een wetenschappelijke bierreis
Een voorbeeld van een New Scientist event is een 3-daagse wetenschappelijke bierreis door Nederland en België. “Eerder, afgelopen zomer, maakten we al een special over speciaal bier. Voor een aantal lezers - de kopers van deze special - organiseerden we een bierproefdag. Aan het eind van deze dag was iedereen dronken en gelukkig! Verder organiseren we jaarlijks een sterrenkijkreis voor onze lezers. Eind februari vertrekken 25 lezers naar Chili. Ze gaan daar diverse observatoria bezoeken, zoals de beroemde Very Large Telescope. Een van de reisleiders is de bekende sterrenkundejournalist Govert Schilling.“

Deeltjesversneller-installatie
Jansen toonde zijn toehoorders vervolgens de cover van een zojuist verschenen special over Nikhef, het Nationaal instituut voor subatomaire fysica in Nederland. "Daar hebben ze niets voor betaald, want we zijn redactioneel onafhankelijk en willen dat graag blijven. Op het Nikhef wordt onderzoek gedaan op het gebied van de deeltjesfysica en de astrodeeltjesfysica. Hun onderzoeksprojecten gebruiken meetapparatuur die is ondergebracht bij deeltjesversneller-installaties als van het CERN in Genève. In 2016 organiseerden we een betaalde reis naar CERN voor onze lezers, die daar een uitgebreide rondleiding kregen."

Afgelopen zomer realiseerde Jansen zich dat kinderen een vanzelfsprekende nieuwsgierigheid bezitten, maar dat er voor hen in Nederland (in zijn optiek) geen populair wetenschappelijk tijdschrift bestaat. “Vanuit dit besef brachten we in juni het Young Scientist Vakantieboek op de markt, in een oplage van 3.000 exemplaren. Binnen twee weken uitverkocht! We probeerden vervolgens artikelen voor de Young Scientist achter een betaalmuur te plaatsen, maar dat mislukte. Het aantal bezoekers was te laag en de technische kosten waren hoog. We zijn daarop een printpartnership aangegaan met Het Parool, waarvoor New Scientist al de wetenschapsbijlage maakt. Dankzij dit partnership hebben we de wintereditie van het Vakantieboek kunnen uitbrengen."

Partnerships: halen én brengen
Elke activiteit van New Scientist moet minimaal 52% winst genereren. Jansen: "Meer mag natuurlijk ook. Voor minder moet je het niet willen doen. We organiseren events en reizen, maar verkopen ook boeken, atlassen, dvd's en wetenschapskalenders. Bij elke partnership die we aangaan wordt bekeken of er sprake is van een inhoudelijke overlap en of we elkaar aanvullen. We vinden het verder belangrijk om niet alleen iets te halen, maar ook iets te brengen.”

Sinds enkele jaren staat New Scientist ook op het popfestival Lowlands met ‘Lowlands Science’. “Bezoekers kunnen zich daar laten onderwerpen aan bijzondere onderzoeken en experimenten. Afgelopen zomer stond ik daar een filmpje te maken en toen kwam minister Jet Bussemaker langs. Heb ik meteen met haar een goede deal kunnen sluiten! We verdienen dus langs een omweg toch iets met onze gratis deelname aan Lowlands Science. Kijk je naar Nikhef, dan genereren wij voor dit instituut gratis publiciteit met onze special. Aan de andere kant mogen onze lezers een kijkje nemen in het enorme tunnelcomplex van 's werelds grootste deeltjesversneller!"

Van content naar context
Pratend over het grote belang van onafhankelijke, journalistieke content stelde Jansen dat de context steeds relevanter wordt. "Je ziet een ontwikkeling van content naar context. Welke context zet ik in welke content? Neem Erik Scherder, hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit en met zijn colleges regelmatig te zien in De Wereld Draait Door. Deze man, die meent dat veel beweging goed is voor het brein, past uitstekend bij ons DNA. Want een artikel over zijn theorie - afgelopen jaar geplaatst op de site - brak alle lezersrecords. Vandaar dat we binnenkort een themanummer gaan maken over voor hem relevante onderwerpen."

Free Publicity op TV
Jansen geeft aan als hoofdredacteur voortdurend op zoek te zijn naar mensen die een rol kunnen  spelen bij het vergroten van de naamsbekendheid van New Scientist. Hij toont een foto van zijn zoontje, in slaap gevallen bij het eten. "Ik mocht bij Omroep MAX aanschuiven om een wetenschappelijke uitleg te geven over wat er in het hoofd van mijn zoontje gebeurt als hij slaapt. Tijdens de uitzending mocht ik mijn blad enkele keren omhoog houden en naar onze website verwijzen. Bereik ik toch een half miljoen mensen! Binnenkort zit ik met wetenschapper Robbert Dijkgraaf weer bij omroep MAX om ons nieuwe nummer te promoten.”

Zelf bedacht: Gala van de Wetenschap
In de Amsterdamse Stadsschouwburg vindt sinds vier jaar in november het Gala van de Wetenschap plaats. Ook dit evenement is bedacht en wordt georganiseerd door New Scientist. Jansen: “Daar sprak in 2016 theoretisch fysicus Erik Verlinde. Onlangs gooide hij met zijn nieuwe theorie de huidige theoretische fysica overhoop. Zijn theorie rekent zelfs af met Einstein’s relativiteitstheorie. Verlinde kwam uitgebreid in het nieuws. Daar hadden we geluk mee, want de zaal was snel uitverkocht. Iedereen wil plotseling een kaartje! Dat is weer gunstig voor de kaartverkoop van het Gala in 2017. Geïnteresseerden denken immers: laat ik maar vroeg een kaartje kopen want vorig jaar was ik te laat.”

“We reiken ook jaarlijks een prijs uit voor de meest talentvolle jonge wetenschapper in Nederland en België. Ook dit jaar mogen alle universiteiten weer drie kandidaten aandragen. De winnaar wordt feestelijk bekend gemaakt tijdens het event ‘New Scientist Wetenschapstalent 2017’. In beide landen heeft dit evenement onze naamsbekendheid binnen de universitaire wereld aanzienlijk vergroot. En daar draait het uiteindelijk om.”

Het blad als blijvertje
Ondanks al deze merkextensies die de betrokkenheid van het publiek bij New Scientist als merk enorm hebben vergroot, blijft het maandelijkse, redactioneel onafhankelijke magazine een baken van autoriteit, waar al het andere op meelift. New Scientist als PR- en marketingcircus dat daarbij ook nog een blaadje uitgeeft: dat zal er volgens Jim Jansen niet van komen.