TMG Digital is per 1 januari 2016 van start gegaan. Met deze business unit wil de Telegraaf Media Groep meer focus aanbrengen op het online merken portfolio dat in de loop der jaren is opgebouwd. In het digitale magazine ‘Top 50 Mediamoves 2015’ staat een uitgebreid interview met Ernst Keyzer, directeur van TMG Digital. Hieronder leest u een teaser.

Kun je preciezer aangeven waarom TMG Digital in het leven is geroepen?
“Als onderdeel van TMG Landelijke Media was het heel moeilijk om het potentieel van onze verschillende zuiver digitale merken te verzilveren. De losse merken moesten wedijveren met alle van oorsprong printmerken binnen Landelijke Media. Daardoor konden hun proposities niet worden uitgebouwd en konden zij ook niet de aandacht claimen die ze nodig hadden. Het is een goede move geweest om deze digitale merken over te brengen naar een nieuwe business unit, met via mij een rechtstreekse lijn naar de Raad van Bestuur van TMG.”

Wat is TMG Digital? Geef eens een schets van de merken en hun marktpositie

  • GroupDeal is een van de grootste dagaanbiedingensites. GroupDeal runt ook het e-commerce platform ‘Telegraaf-aanbiedingen’
  • Newsmedia, met sites als GeenStijl, Dumpert en Upcoming. Dumpert heeft om en nabij 150 miljoen videoviews per maand. GeenStijl is - in zijn soort - de grootste website van Nederland, met twee miljoen unieke bezoekers per maand. Upcoming staat ook goed op de rit en moet nu worden opgeschaald
  • Gaspedaal.nl, de meta zoekmachine voor occasions
  • Botentekoop.nl en Camperscaravans.nl zijn in hun niche de grootste sites
  • Relatieplanet is de grootste site voor mensen die naar een serieuze relatie op zoek zijn, maar is veel kleiner dan dating apps voor - laten we zeggen - de minder serieuze relatiezoeker
  • Daarnaast hebben we twee runners-up: huizensite Jaap.nl met Funda als grote tegenhanger en Speurders, dat opbokst tegen Marktplaats”   

Moet je bijvoorbeeld de twee laatstgenoemde merken wel willen behouden? De kaarten lijken in deze niches geschud en op internet geldt: ‘the winner takes all’
“Oké, maar deze merken doen het financieel goed, hoewel het niet om enorme bedragen gaat. Er staat niets in de verkoop. Onze focus ligt op het ontwikkelen van merken die impact hebben, want we willen onze aandacht niet versnipperen over vele merken die weinig bijdragen aan het resultaat. Op internet geldt echter ook dat je door een simpele tweak aan je product soms doorbraken kunt bewerkstelligen. We zijn pas net begonnen met TMG Digital. We gaan bij al onze merken goed bekijken hoe we ze kunnen laten groeien of doorgroeien. Maar overduidelijk is al dat de digitale merken een enorme potentie hebben.”  

Het complete interview
In het digitale magazine ‘Top 50 Mediamoves 2015’ staat - onder (veel) meer - het complete interview met Ernst Keyzer. Daar leest u bijvoorbeeld ook over de startup methodieken die hij inzet om de merken van TMG Digital te laten groeien. Ook gaat hij in op de samenwerking tussen TMG Digital en TMG Landelijke Media. Van Chinese muren tussen de verschillende bedrijfsonderdelen - zoals die lange tijd hebben bestaan in 'het bastion aan de Basisweg' - heeft Keyzer overigens niets gemerkt.

Gratis toegang 
Bent u nog geen abonnee van Mediafacts? Dan kunt u via deze 100% vrijblijvende lezersactie toch gratis de ‘Top 50 Mediamoves 2015’ openen. Zo maakt u kennis met onze frequent verschijnende digitale magazines: een hoogwaardig platform met unieke, relevante content over het moderne uitgeven.