‘Van print naar partnerships': over die koersverandering bij wetenschapsblad New Scientist houdt hoofdredacteur Jim Jansen 15 november een presentatie tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. We spraken hem alvast, op kantoor bij Veen Media in Amsterdam.

De Nederlandse licentietitel New Scientist is een wetenschapsmagazine met een stabiele betaalde abonnementenoplage van 13.000. In de losse verkoop worden gemiddeld 3.500 exemplaren verkocht. Twee jaar geleden ging Jim Jansen (zie foto) de redactie van dit kennisintensieve magazine leiden. Hij kwam over van Folia. In acht jaar tijd had hij van het Amsterdamse studentenblaadje een gerespecteerd multimediaal platform gemaakt. 

"Soms werkt een tweet beter dan een boek" 
“Toen ik hier binnenkwam was de redactie erg op het geprinte magazine gefocust. En begrijp me goed: abonnementen zijn ook nu nog onze core business. Maar met een sterk vergrijzend lezerspubliek en een te sterke focus op de bètawetenschappen werd het tijd om het merk meer te spreiden over de verschillende platforms en om ook andere wetenschapsdomeinen meer te belichten.”  
Jansen ging hierover in gesprek met redacteuren. “Ik ben ook voor de hardcore wetenschappelijke artikelen hè, geen misverstand. In elk magazine staat ten minste één verhaal van acht pagina’s waar je hersens van kraken. Maar ik weet ook: soms werkt één tweet beter dan een boek van 300 pagina’s. Uiteindelijk zijn het de resultaten die mensen overtuigen. Onze veranderde website is alleen al afgelopen jaar in bereik verdubbeld, naar 100.000 unieke bezoekers per maand.”   

Partnerships: noodzakelijk én leuk
Met die platforms doelt Jansen niet alleen op de eigen website en de sociale media kanalen, maar ook op nieuwe awards en evenementen die New Scientist in het leven heeft geroepen of waarbij het als partner betrokken is. “Zo hebben we het Gala van de Wetenschap bedacht: een evenement met 700 bezoekers in de Stadsschouwburg en ook dit jaar weer tal van topwetenschappers, waaronder Robbert Dijkgraaf. Een ander voorbeeld is Lowlands Science: onderzoeken die tijdens dat festival ter plekke plaatsvinden en die voortkomen uit de beste voorstellen die het publiek in reactie op onze oproepen heeft ingediend. Ik zoek constant naar samenwerkingen met andere partijen waar iedereen beter van wordt. Alleen red je het als uitgeefmerk niet meer, je moet elkaar versterken. Dat betekent ook dat ik als hoofdredacteur nog maar weinig schrijf, en heel veel op pad ben en onderneem. Dit is eigenlijk geen baan, maar een way of life.”  
 
Daarbij is Jansen niet schuw van commercie. Maar moet juist een wetenschappelijke titel niet gevrijwaard blijven van elke zweem van commerciële invloed? Reputatie komt te voet en gaat te paard… “Die dingen die wij maken om het blad heen, maken mijn werk extra leuk. Maar het kan niet zo zijn dat ik daarbij niet commercieel denk. De printadvertentiemarkt is dood en alleen de abonnementenbasis is te wankel. Maar het is een dunne lijn. Ik geloof niet in advertorials, wel in partnerships; ook met commerciële partijen.”  
 
Tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag gaat Jim Jansen dieper in op de volgende twee vragen:  
 
1) Hoe betaalt New Scientist de huur? 
2) Hoe verandert de functie van hoofdredacteur? 
 
Inschrijven en meer informatie 
Inschrijven voor de Mediafacts Nationale Uitgeefdag kan tot 30 september met vroegboekkorting, waardoor deelname (25 sessies) slechts 75 euro kost. Bezoek daarvoor de event website. Wanneer u op deze website helemaal naar beneden scrollt, ziet u alle tot nu toe gepubliceerde nieuwsberichten over presentaties die tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag plaatsvinden.  Elke week komen er ongeveer drie berichten bij.