Austin, Texas - Mario Armstrong ruilde in 2015 een succesvolle tv- en radio-carrière in voor het avontuurlijke leven van een professionele livestreamer. Zijn wekelijkse ‘Never Settle Show’ draait prima. Tijdens SXSW gaf hij een bruisende presentatie over de snel toenemende populariteit van livestreaming en hoe je met deze mediavorm succesvol kunt zijn.   

De groei van livestreaming is in de Verenigde Staten niet te stuiten en meestal waaien dergelijke trends met de straalstroom mee naar Europa, waar het fenomeen vooralsnog iets minder tractie heeft. Een jaar geleden was Meerkat de sensatie van SXSW, maar die livestreaming app werd daarna pijlsnel voorbij gestreefd door eerst Periscope en vervolgens Facebook Live. Het internet is hard: zo ben je de talk of the town, en zo ben je bijna vergeten. Bovendien komen er nog meer livestreamplatformen bij. Naast Stream en meeVee is vooral het ophanden zijnde YouTube Live the one to watch: vanuit zes camerastandpunten kan worden gelivestreamd, waarbij de kijker zelf de camera en dus het perspectief kan kiezen.

Een snellere weg tot een betaalrelatie
Mario Armstrong, in Amerika een bekende radio- en tv-persoonlijkheid, DJ en winnaar van een Emmy award, ging in 2015 helemaal over op een online carrière. Hij richtte de Never Settle Club op, een platform met content en adviezen over onderwerpen die variëren van de balans tussen werk en privé tot de top-5 van nieuwste technische tools. De missie is mensen helpen om het leven écht te leven, in plaats van geleefd te worden. Het vlaggenschip van de Never Settle Club is de wekelijkse gelivestreamde Never Settle Show. Sommige van die shows zijn gratis, andere betaald. In alle gevallen moet je je van tevoren opgeven omdat er vanwege de techniek een begrenzing zit aan het aantal deelnemers.

Facebook Live een doorslaand succes
Waarom maakte Armstrong deze ommezwaai? “Ik wil in beweging blijven, inderdaad nooit settelen. TV sucks. De meeste nieuwsprogramma’s worden van tevoren door drie man opgenomen, waarna vier of vijf mensen het gaan beoordelen. Tegen de tijd dat het eindelijk wordt uitgezonden is het nieuws allang door een ander gestreamd. Een steeds groter publiek vindt livestreaming veel leuker en spannender dan TV, radio of pre-recorded online video. Neem Facebook Live: het aantal kijkers ligt er drie keer hoger dan bij alle andere Facebook-content, waardoor Facebook haar algoritme er inmiddels op heeft aangepast. En volgens de Cisco Visual Networking Index wordt er gemiddeld 20 minuten naar een livestream gekeken tegenover 2 tot 3 minuten naar pre-recorded online video. De snelle groei van livestreaming komt doordat deze mediavorm door haar directheid en puurheid muren afbreekt tussen de zender en het publiek. Je komt als persoon of merk heel dicht bij mensen, die je daardoor echt leren kennen en gaan vertrouwen. Daarmee versnelt livestreaming het traject tot het aangaan van een betaalrelatie met een deel van het publiek. Bij merken met gepassioneerde fans hapt gemakkelijk tien procent toe. 

Inkomstenmodellen rondom livestreaming

Naast kijkers voor betaalde streams kunnen volgens Armstrong diverse andere inkomstenmodellen worden gekoppeld aan livestreaming. Denk aan bijvoorbeeld de verkoop van retailproducten en interne trainingen, ook vanuit merken. In de VS biedt al 54% van de mediamerken trainingen via livestreams aan, zo meldde Armstrong.

Nieuwe livestreamhelden
Na de bloggers en vloggers zijn in Amerika al vele livestreamhelden opgestaan, bijvoorbeeld ook de zangeres Azaniah Noah, die van haar inkomsten in New York een riant appartement kan betalen. Ze gebruikte eerst Periscope en nu vooral Facebook Live. Zonder kruiwagens en dankzij de kracht van livestreaming werd haar zangtalent opgemerkt. Ze wordt geboekt voor concerten en spreekt op evenementen overal ter wereld. Haar tip om als one man brand succesvol te worden dankzij livestreaming: wees consistent. Breng - à al vlogger Enzo Knol - het liefst elke dag een livestream uit zodat je een echte band met je publiek kunt opbouwen. Zo wordt je langzamerhand als het ware de favoriete TV-show van je online publiek.

Netwerken vergroten het bereik
Het laat zich al bijna raden: zoals er op YouTube blog- en vlognetwerken zijn ontstaan die talent met een groter publiek in aanraking brengen en servicen, zo is dat bij livestreaming ook gaande. Een zo’n netwerk is het vier jaar oude YouNow, dat inmiddels flink groeit. YouNow verbindt livestreamers met een publiek en roomt in ruil daarvoor tientallen procenten aan advertentie-inkomsten van de livestreamers af.

Uitgeefmerken moeten mee
Na het bloggen en vloggen is het livestreamen dus een volgende toevoeging aan de democratisering van het uitgeven. Iedereen met ten minste een smartphone en een internetverbinding kan uitgeven. Uitgeefmerken doen er goed aan om zelf ook aan livestreaming te gaan doen, willen ze relevant blijven in een wereld waar steeds meer eenlingen de mediamacht grijpen en niches innemen.