Internationaal media-redesign-adviseur Mario García sprak tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres 2014 over de noodzaak om het tempo van content aan te passen aan de behoeften van de moderne consument. "Technologie heeft de snelheid van het nieuws altijd beperkt en daar zijn mediamakers heel erg aan gewend. Eén van de belangrijkste dingen die ik doe in redesigntrajecten is het frequentiedenken veranderen."

Print is geen Diana Ross
Ook het nog altijd heersende printdenken is iets waar de sloophamer in moet, maar volgens García loopt ook menig uitgever die dit al gedaan heeft al weer achter. "Op dit moment moet je het nieuws verspreiden via het mediakwartet print, pc, mobiel en tablet, en binnen een jaar komt de smartwatch daarbij. Ze zijn allemaal belangrijk, maar print is zeker niet de Diana Ross van het kwartet. Print is één van de Supremes. En de pc wordt vrijwel alleen op het werk gebruikt. De smartphone is het belangrijkste platform: daar gebeurt het!"

Dit heeft consequenties voor de manier waarop journalisten verhalen moeten vertellen, zo stelt García: "De mobiele editor is de nieuwe cruciale functie op de redactie. Deze cureert het nieuws en multimedia presentaties en presenteert het aan een publiek dat verslaafd is aan regelmatige interrupties."

Drie minuten regel
"Op mobiel geven mensen je maximaal drie minuten. Er is dus geen plek voor je 35 verschillende categorieën." De drie minuten regel is er één om te onthouden. García paste hem toe bij het mobiele magazine van Paris Match, waarin materiaal voor het magazine wordt voorgepubliceerd in korte previews van het magazine, met bijvoorbeeld twee vragen uit een interview en enkele foto's uit een enorme fotoreeks. Na ongeveer drie minuten lees- en kijktijd stuit de lezer op een aftitelingspagina. "Het is belangrijk om de lezer te laten weten dat de informatie klaar is en hij volledig geïnformeerd is. Dat is het grote verschil tussen gecureerde informatie en eindeloze twitterstreams."

Bovendien nemen mensen hun digitale mentaliteit volgens García mee naar print, waardoor ook in print uitgegeven content zal moeten worden aangepast. "Mensen willen niet zeven dagen per week een dikke krant ontvangen die ze niet uit kunnen lezen. Ze gaan zich daar schuldig over voelen en dan willen ze er vanaf."

Twee tempo's
Toch betekent dit niet dat alles maar vluchtig moet zijn: "Wij observeren twee verschillende tempo's. De 24/7 constante nieuwsstroom en de gecureerde, zorgvuldig geschreven en vormgegeven verhalen. Zowel de tweet als de longread zijn gewild bij het publiek, maar wel op verschillende tijdstippen en platforms."