Veel uitgevers ‘zenden’ informatie die gebruikers dan kunnen delen via de sociale media. Pak je het andersom aan, dan levert dat veel meer op in termen van bereik en engagement. Dat stelt Toni Hopponen (zie foto), CEO van de startup en gelijknamige social publishing tool Flockler. De werking van Flockler wordt 15 november gedemonstreerd tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag 2016.

Flockler is een tool waarmee je eerst op sociale kanalen publiceert en vervolgens die redactionele content én de (beste) reacties daarop geautomatiseerd bijeenhaalt en cureert in één website, de ‘social content hub’.
Toni Hopponen bedacht als Finse student Flockler en werkt inmiddels met tientallen mensen vanuit Londen aan de groei van deze startup die al grote klanten tot zich mag rekenen, waaronder Sanoma. Hij signaleert een crisis in de wereld van content marketing en uitgeven en verwijst naar cijfers van het Britse Content Marketing Institute: 70% van de marketeers in Groot-Brittannië vreest dat hun content marketing inspanningen niet effectief zijn.

Samen is leuker dan alleen
Het werkt volgens Hopponen dan ook niet meer om één stuk content te publiceren en dat te verspreiden via de diverse sociale media. De moderne uitgever stelt de klant centraal. Als deze zich primair bedient van de sociale media, dan moet je daar ook in eerste instantie uitgeven. Vervolgens gaat het erom dat je de reacties van lezers en kijkers benut voor het cureren van bestaande content en daarover interacties aan te gaan: dé methode om van passieve lezers actieve en terugkerende gebruikers te maken.

De stem van het publiek
Hopponen noemt Travelodge als één van de voorbeelden van social publishing. Deze budget hotel groep lanceerde een user generated content campagne met de hashtag #getupandgo, bedoeld om meer klantbetrokkenheid te genereren. In een digitaal gastenboek werden tweets, foto’s, video’s en reviews van klanten op één plek samengebracht. Deze sociale content vormde de ruggengraat van de blog en hield deze actueel en relevant.

Vijf regels voor ‘social first content’
Toni Hopponen noemt vijf regels voor ‘social first content’ en legt uit waar Flockler voor uitgevers het verschil maakt:

1) Kies de sociale kanalen uit die voor je publiek het meest relevant zijn
2) Maak content op maat voor elk van de gekozen sociale kanalen
3) Bouw een responsive website die verschillende contentformats ondersteunt
Hier blijkt de meerwaarde van het Flockler-platform: dit kan content automatisch vanuit vele sociale media binnenhalen in één content hub (een website), door het gebruik van voorgeprogrammeerde regels en hashtags. De tool voorziet er ook in dat gebruikers dit handmatig doen door te klikken op plaatjes, te zoeken naar sleutelwoorden en door die content dan te ‘draggen en droppen’ naar de website.  
4) Haal de originele content en de (beste) reacties daarop uit het publiek vanuit alle sociale kanalen bijeen in de social content hub (zie punt 3)
Verrijk deze content ook met andere interessante inhoud, bijvoorbeeld meningen van deskundigen.
5) Gebruik social management tools om over die content interacties met het publiek aan te gaan

15 november: hoe Flockler in de praktijk werkt
Kortom: uitgeven doe je in het sociale media tijdperk samen met je publiek, dat zich daardoor serieus genomen voelt. Op 15 november demonstreert Toni Hopponen tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag in Bussum de werking van Flockler én geeft hij meerdere voorbeelden van hoe uitgevers en mediamerken deze tool gebruiken en wat hen dat oplevert.