Opinieweekblad Vrij Nederland verdient in 2016 naar verwachting rond 200.000 euro (netto) aan de distributie van losse artikelen via de digitale kiosk Blendle. Dat meldt uitgever Wouter van der Meulen in augustus in een interview met de Columbia Journalism Review.

Dit betekent dat Blendle in 2016 - door de standaard afdracht van 30% van de artikelprijs - 85.000 euro verdient aan Vrij Nederland. Lezers zouden dan dit jaar in totaal voor 285.000 euro bij Blendle inkopen aan losse artikelen van Vrij Nederland.

De Columbia Journalism Review wordt uitgegeven door de prestigieuze Columbian University Graduate School of Journalism in New York. Het lijfblad wijdde in augustus een artikel van tien pagina’s aan de ontwikkeling en toekomst van Blendle. Daarin worden onder andere Wouter van der Meulen (Vrij Nederland) en Philippe Remarque (hoofdredacteur van de Volkskrant) opgevoerd.

Nieuw gevonden geld
Van der Meulen toont zich in het interview tevreden over de functie die Blendle vervult bij Vrij Nederland, aangezien Blendle volgens hem een nieuwe markt ontsluit: “200.000 euro omzet is relatief niet veel, maar wel vergeleken bij nul euro.” Over de toekomst van Blendle is hij duidelijk: “Om op lange termijn te overleven moet Blendle een all-you-can-read model worden zoals Netflix en Spotify. Microbetalingen vormen slechts de eerste stap.”

Volkskrant: "minder dan één procent van de omzet uit Blendle"
Zo’n spotify voor de journalistiek - voor niet-abonnees van mediamerken - zal echter niet snel van de grond komen, meldt Philippe Remarque, omdat uitgevers dan hun kip met de gouden eieren slachten: het abonnementenmodel. Remarque meldt dat van de totale omzet van De Volkskrant (tientallen miljoenen euro’s, red.) minder dan één procent afkomstig is van mensen die losse VK-artikelen via Blendle lezen. Toch is hij tevreden: “Blendle speelt een belangrijke rol bij het bewust maken van jongeren dat  journalistiek een prijs heeft.” Ook noemt hij de unieke data en inzichten die Blendle geeft over het gebruikersgedrag van digitale nieuwsconsumenten waardevol.