Adblockers kregen een westerstorm in de zeilen na de introductie van Apple’s mobiele besturingssysteem iOS 9. Gebruiker, tel uit je winst: geen storende reclame en snellere laadtijden, nu ook op mobiel! Uitgevers, tel uit je verlies. “De doodsteek voor onze toekomst” noemde De Persgroep ze. Wat kunnen uitgevers tegen adblockers doen? Op 24 november verzorgt Jajke Mertens (Adlantic Online Advertising) een sessie over dit hoofdpijndossier tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag.

Door iOS 9 wordt de adblocker pas echt mainstream, nu ook op mobiele media. 2,5 miljoen Nederlanders maken er al gebruik van, zo blijkt uit dit kakelverse onderzoek door IAB. Uitgevers moeten juist steeds méér geld zien te verdienen aan digitaal adverteren, bijvoorbeeld omdat hun inkomsten uit print publishing peilloos dalen. Adblockers zijn dus hun ergste nachtmerrie. “Een genadeklap voor mediabedrijven” meldde De Wereld Draait Door. “Dit is diefstal”, lazen we op NU.nl. En de Wall Street Journal meldde dat “in het slechtste geval dit een wedstrijd is van Apple tegen het complete mobiele uitgeef- en advertentiesysteem”.

Enig realisme svp!
Grote woorden, maar projectmanager Jajke Mertens van Adlantic Online Advertising pleit voor enig realisme. “Ten eerste leidt minder ruimte voor advertenties tot een hogere prijs. Inmiddels gebruikt ongeveer twintig procent van de bezoekers een adblocker. Uitgevers kunnen daardoor minder advertentievertoningen leveren, maar derven veel minder omzet vanwege hogere cpm-tarieven door de toegenomen schaarste.”

Géén spelletjes ‘wie is de slimste’
In plaats van een zinloze ratrace tegen technologie nerds te starten om adblockers steeds opnieuw – voor even – te slim af te zijn, moeten adverteerders en uitgevers volgens Mertens hun energie aanwenden om de oorzaak van het probleem weg te nemen: de irritante aard van vele advertentievormen. Uit IAB-onderzoek blijkt dat veel gebruikers zich storen aan het grote aantal advertenties op een website, advertenties die met geluid starten, overlayers die het zicht op de content beletten en zeker ook de niet weg te klikken advertenties.

Het lijkt een vicieuze cirkel: uitgevers gebruiken zo uitbundig al die soorten indringende advertenties omdat deze juist nog wat opleveren in hun strijd om te overleven. Mertens: “Toch moet je als uitgever de irritatie rondom advertenties wegnemen. Zorg dus dat advertenties mooi en relevant zijn voor het publiek dat je bedient. Dan worden ze ook niet als storend ervaren. En dan kunnen gebruikers hun adblockers ook weer uitschakelen, want ook dat gebeurt regelmatig!”

Millennials houden van advertenties
Sterker nog: bekend is dat prominente advertenties op websites van mediamerken voor millennials als bijvoorbeeld Vice helemaal niet als storend worden ervaren. Zowel de overlayers, homepage take overs als de branded content sluiten bij dergelijke merken goed aan bij de identiteit van de doelgroep. Mertens beaamt: “Naarmate advertenties voor de doelgroep relevanter worden, worden ze ook minder als storend ervaren. Wees als uitgever dus creatief in plaats van irritant. En neem meer de regie richting adverteerders over de vorm en inhoud van hun marketing via jouw merk.”

Inschrijven voor 
Veel meer informatie over wat uitgevers kunnen doen ‘tegen’ adblockers volgt tijdens de sessie van Jajke Mertens tijdens de Mediafacts Nationale Uitgeefdag. Dit evenement vindt komende dinsdag 24 november plaats in De Fabrique in Utrecht. U kunt zich hier voor een laag bedrag inschrijven.

Meer informatie over alle 20 sessies
Wilt u eerst meer informatie over de overige 19 sessies die inzoomen op allerlei aspecten van publishing en marketing? Bekijk dan dit programmaboekje, waarin alle sprekers worden genoemd en hun presentaties kort worden gepitcht.