Het succes van LINDA. kan niet op, lijkt het. Alles wat de redactie aanpakt en lanceert, verandert in goud. De oplage tikt bijna de 200.000 aan en de iPhone app is 125.000 keer gedownload. In het vraag-antwoordspel tussen dagvoorzitter Tom Egbers en Jildou van der Bijl waarin de dagvoorzitter probeerde om boven tafel te krijgen wat LINDA. zo succesvol maakt, bleek dat het hem vooral zit in het op tijd 'nee' zeggen.

Dat begint al bij het gedeelde hoofdredacteurschap met Linda de Mol. Beide hoofdredacteuren moeten achter de artikelen en producties staan. Als een van de twee het niks vindt, gebeurt het niet. "Linda wil graag dat dingen rond komen, dat dingen kloppen. En ik vind het juist interessant worden als het niet klopt. En daardoor houden we elkaar scherp", aldus Van der Bijl. "En Linda is niet alleen belangrijk omdat ze mede-hoofdredacteur is, maar ook omdat ze een marketingmachine is."

Geen branded content
In LINDA. staan heel veel advertenties, maar branded content komt er niet in. "Ik wil eerlijk en oprecht naar mijn lezers zijn. Ik heb met hen een goeie relatie. Daar ben ik trots op, en dat wil ik zo houden." Het Oprah nummer waarin heel veel prijzen werden weggegeven was daarom erg spannend: "Want Linda stond wel met een Peugeot op de cover. Maar ja, we hebben er ook drie weggegeven. Het heeft wel heel veel opgeleverd. Er zijn 140.000 krascodes ingevoerd, en het heeft ons veel nieuwsbriefabonnees opgeleverd."

Ook in de extensies is er terughoudendheid. "Het merk LINDA. wordt steeds groter, en we gaan er heel voorzichtig en zuinig mee om", aldus Van der Bijl. "We wilden een eigen event op het Westergasterrein met muziek, theater en shoppen. Een gejatte Libelle Zomerweek. Maar de markt van events is erg lastig, dus hebben we besloten om het nog een jaartje op te schuiven, naar 2013."

Geen iPad app
En ondanks het succes van de iPhone app, is er nog steeds geen iPad app. "Dat blijkt toch heel lastig. We hadden een plan, maar de techniek kan nog niet alles realiseren. We wilden bijvoorbeeld 3D, en dat hij goed kon navigeren. Maar als het niet goed werkt, dan haken mensen af. En daarom hebben we besloten om het op dit moment nog niet te doen."

Jildou van der Bijl doet niet aan lezersonderzoek: "Dat vind ik zonde van het geld. Het is mijn vak om te weten wat lezers willen. En of ik het wel of niet goed heb gedaan, krijg ik via de verkoopcijfers weer terug. Je doet alleen onderzoek als je niks weet, of als je weet dat het anders moet, maar dat niet zelf durft te beslissen."

Wel werkplezier
Maar wat ze bij LINDA. wel doen is met heel veel plezier werken: "We hadden van de week nog ruzie met een ander bedrijf bij ons in het pand, omdat ze vonden dat we teveel lachten. Dat straalt door in het blad. Ik wil dat lezers ieder nummer vijf keer hun buurman aanstoten om te laten zien wat er nu weer in staat. En wat wij doen, is altijd met een knipoog. Dat is ook één van onze kernwaarden."