Het was 2009 en in Spant in Bussum voltrok zich een kleine revolte. Marieke van der Donk (toen nog PWC) presenteerde onderzoeksresultaten waarin fijntjes werd aangegeven dat ‘bijna één op de drie ondervraagde Nederlandse consumenten een redelijke prijs over heeft voor online nieuws.’ De zaal reageerde vol ongeloof. Presentator Ronnie Overgoor sloeg ‘steil achterover’ van voornoemde uitkomst van het PWC-rapport. Ook anderen lieten opgewonden weten dat het laten betalen voor online nieuws nagenoeg onhaalbaar is.

Het jaar van de betaalmuur
We zijn nu ruim drie jaar verder en langzamerhand wordt duidelijk dat paywalls wel degelijk een belangrijk wapen zijn geworden in de strijd van uitgevers tegen gratis content. In het buitenland zijn er langzamerhand belangrijke voorbeelden van gezonde online betaalsystemen (The Economist, The Atlantic Digital en natuurlijk the Wall Street Journal). Maar ook in Nederland zetten het FD en de Correspondent gedurfde stappen en op De Nieuwe Reporter werd 2013 deze week het jaar van de betaalmuur genoemd.

Tijd voor een onderzoek
Tijd voor wat vaste grond onder de voeten. En tijd dus voor MediaTest om in samenwerking met Mediafacts hier grondig in te duiken. Wat is de praktijk rond paywalls in 2013 en wat zijn de plannen van Nederlandse uitgevers?
Dit onderzoek zal zich richten op de kansen en drempels voor betaalsystemen voor alle uitgevers in Nederland. Wat werkt wel, wat werkt (nog) niet? Is er bij de uitgevers draagvlak voor een systeem als Media ID in België? Hoeveel dragen online abonnementen bij aan de huidige omzet en wie heeft er eigenlijk een echte ‘Online First' strategie?

Doe mee!
Dit voorjaar gaan we aan de slag en zullen we zoveel mogelijk uitgevers benaderen voor deelname aan enkele groepsgesprekken, een online enquête of een reactie op de voorlopige resultaten. We hopen natuurlijk dat iedereen wil meewerken, zodat we een bruikbaar onderzoek kunnen opleveren. Heeft u in de tussentijd ideeën of vragen die we kunnen meenemen, dan kunt u contact opnemen met Rob Does (directeur MediaTest) op rdoes@mediatest.nl

12 juni: bekendmaking onderzoeksresultaten
Mediatest maakt de resultaten van het onderzoek Kansen en drempels voor paywalls bekend tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres, op 12 juni in Den Bosch. Het congresthema is ‘Driving innovation in media: het uitgeven opnieuw uitvinden’. Over drempels gesproken: de toegangsprijs voor dit topcongres over media en uitgeven is sterk verlaagd, terwijl als vanouds topsprekers hun opwachting maken. Zij praten u bij over de belangrijkste aspecten van het moderne uitgeven, waaronder Big Data, audience engagement, mobile publishing, het nieuwe adverteren en… betaalmuren.