Verheul startte Myjour samen met Remco Verhoef als antwoord op de vraag ‘Hoe zouden wij zelf online content willen ontvangen?’. Verheul: “Ik wil alleen betalen voor wat ik gebruik, ik wil het altijd en overal kunnen lezen en het moet een oplossing bieden voor de information overload enerzijds en gebrek aan tijd anderzijds. Verder zou het een mix moeten zijn van need to know en nice to know informatie. Een gepersonaliseerd aanbod van vakliteratuur en personal interest, tablet first en geschikt om te delen. Dat werd Myjour. Als enige van de gestarte of nog in de aanloopfase verkerende vergelijkbare initiatieven is Myjour zonder subsidie van de grond gekomen.”

Naar 300 titels eind 2013
Advertenties worden buiten de deur gehouden, evenals bij concurrent Blendle. De kosten van de betaalde artikelen worden bij Myjour echter van een vooraf ingekocht tegoed afgeschreven, terwijl bij Blendle daadwerkelijk per artikel wordt betaald. Myjour verschilt anderzijds van het Spotify-model van eLinea. Hoewel Jan Verheul hierover nieuws had te melden: “Op termijn willen we eventueel terug naar het ‘all you can read’ model, maar dat werkt alleen als je héél veel content hebt.” Verheul is dan ook druk bezig om zoveel mogelijk contentleveranciers aan zich te binden, zowel auteurs als uitgevers. Op dit moment zitten er 144 titels in de kiosk; dat moeten er eind van het jaar 300 zijn.

My's kopen met euro's of bitcoins
De gebruiker kan op zijn dagelijkse landingspagina met reviews kiezen uit gratis en betaalde content. Voor dat betalen is een nieuwe rekeneenheid ontwikkeld: ‘My’s’. De consument kan bundels kopen. Voor 100 My’s betaalt hij 6,75 euro inclusief btw. Sinds kort kunnen My’s echter ook worden gekocht met bitcoins, de virtuele munteenheid die wereldwijd met een razende opmars bezig is.

“Ook geschikt voor e-learning”
De waarde van 1 My is (in euro’s) 5 cent, exclusief btw. 3 cent daarvan gaat naar de uitgever, die vervolgens al dan niet afrekent met zijn auteur. De uitgever bepaalt wat het artikel moet kosten. Hij kan ervoor kiezen om binnen het artikel tegen (additionele) betaling extra’s toe te voegen als bijvoorbeeld een infographic of een filmpje. “Daarmee leent dit platform zich ook voor e-learning toepassingen”, aldus Verheul. “Uitgevers kunnen een betaalrelatie houden met hun abonnees. Ze kunnen bijvoorbeeld een bepaalde code verstrekken waarmee de abonnee via Myjour het artikel online kan lezen.”

De resultaten na twee maanden
“Sinds het live gaan op 1 oktober had Myjour tot 26 november 30.000 unieke bezoekers en 140.000 paginaweergaven geregistreerd. Er werden 60.000 artikelen gelezen, waarvan 6.000 betaald. Een consument leest gemiddeld 5 pagina’s per bezoek, dat dan 4,5 minuut duurt. Eén op de drie bezoekers keert terug. 2.500 keer werd gebruik gemaakt van de ‘share&read’ mogelijkheid, waarbij de bezoeker een artikel gratis mag lezen wanneer hij de ‘lead’ (intro) deelt met een ander.

Jan Verheul: “We hebben nog een lange weg te gaan. De Myjour-lezer kan op termijn zelf de vormgeving van de gekochte content bepalen. En een optie is ook dat het platform aan het geselecteerde artikel gerelateerde content gaat aanbieden.”