Aldipress, marktleider op het gebied van trademarketing en distributie van tijdschriften, organiseerde 21 juni in Utrecht voor de vijfde maal de Dag van de Losse Verkoop. Trendwatcher Adjiej Bakas voorziet straks vooral hooggespecialiseerde nichebladen op elektronisch papier. Die moeten in een volledig getechnologiseerde wereld zorgen voor rustpunten.
 

Printtijdschrift als luxeproduct

Hoogleraar eMarketing and Distance Selling Cor Molenaar gelooft nog wel in een toekomst voor ‘bladen’ die voorzien in de basisbehoeften van de mens aan sociale cohesie en voyeurisme, maar die magazines zullen volledig digitaal zijn. En in de paneldiscussie van uitgevers en retailers werd weliswaar vertrouwen uitgesproken in magazines, maar dan vooral als merken, minder als gedrukte tijdschriften. Die zullen hooguit als luxe product, als cadeautje, verkrijgbaar zijn.
 

Lanceringen zorgen voor extra omzet

Innoveren en investeren is de enige mogelijkheid om de moeilijke marktomstandigheden in de losse verkoop het hoofd te bieden, vindt Aldipress. De recente lanceringen van Fashionista, Park, Vogue en Fab werden dan ook enthousiast verwelkomd. De komst van de vier nieuwe titels zorgde voor een extra omzet van 1,5 miljoen euro. 
 

Schappresentatie optimaliseren

Het was Peter van Keulen, managing partner van onderzoeksbureau Simstore, die op korte termijn mogelijkheden ziet voor omzetverbeteringen. Zijn bureau onderzoekt consumentengedrag met behulp van virtuele aankoopsimulaties. Dat leverde aanwijzingen voor het optimaliseren van schappresentatie en –positie en voor waardeverhoging door trading-up en cross-selling, bijvoorbeeld door tijdschriftpakketten consistent vorm te geven en doktersromannetjes te positioneren naast de vrouwenbladen.