Dat ook VIVA het concept van een verrijkt magazine op de iPad in de ijskast zet, is opmerkelijk. Vorig jaar werd deze app nog alom geprezen. Zo won hij de beste app verkiezing tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres in juni. En zelfs in iMonitor, de wereldwijde ranking van duizenden uitgeef apps, stond VIVA HD begin 2011 op de derde plaats, met 14 van de beschikbare 15 punten. De app is interactief en kenmerkt zich door allerlei verrijkingen, zoals video, animaties, muziek, slideshows en geluiden. Maar evenals bij Autoweek en Veronica Magazine geldt voor VIVA dat de hoge kosten van het maken van een verrijkt iPad magazine niet kunnen worden terugverdiend uit enkele duizenden wekelijkse downloads van de app.

Verklaring hoofdredacteur VIVA
Onderstaand een uitgebreide toelichting van hoofdredacteur Jossine Modderman aan Mediafacts:

“Oh nee, stoppen doen we zeker niet! We gaan het dit jaar anders aanpakken. Even terug. We begonnen – zoals alle voorlopende(internationale) tijdschriften – met een tweewekelijkse uitgave van een verrijkt magazine. Daarmee hebben wij inderdaad lof & prijzen gewonnen. Maar: zeer kostbaar. Men wil wel eens vergeten dat van print naar digitaal uitgeven een andere soort kennis en een heel nieuwe vormgeving vereist, om nog maar niet te spreken van de verrijkingen als video, 3D en ander leuk spul. Daarbij is het natuurlijk zo dat - terwijl uitgeven op iPad absoluut een sterke toekomst wacht - je investering in de dag van vandaag wel moet kunnen ‘uitzitten’. Nou, dat is voor een merk als VIVA, waarbij alles ‘gewoon’ met en op dezelfde redactie moet plaatsvinden, best pittig. Dus zijn we naar een maandelijkse frequentie teruggegaan.

Vervolgens ontstond iets als ‘voortschrijdend inzicht’: een app gebaseerd op een printtijdschrift - hoe verrijkt en gaaf dan ook - is toch niet helemaal de juiste strategie. Ook omdat adverteerders nog moeite hebben met app advertisement. Het is te snel weg, het beklijft nog niet echt, zoals men gewend is bij print. We moesten zeker ook de adverteerders betere opties bieden.

Sanoma Media startte tevens tijdschriften.nl: Sanoma’s Digitale Kiosk met eigen tijdschriften maar ook met tijdschriften van andere uitgeverijen, in PDF-vorm. In print of digitaal: je favoriete tijdschrift is altijd bij de hand. Een stand alone app/verrijkt tijdschrift dat ook nog zo bewerkelijk is om te maken als VIVA HD. wordt dan best lastig om succesvol te krijgen.

Daarom hebben we gekozen voor de strategie MAGAZINE 2.0 Die bij ons VIVA LIVE heet. Een app die veel meer webbased is en grofweg uit drie pijlers bestaat:

  1. live postings/feeds van de redactie of het gigantische forum op viva.nl of van social media (zowel die van VIVA als van de gebruiker zelf)
  2. nieuwsfeeds van …. vul maar in (nu.nl, Perez Hilton, Vogue)
  3. VIVA KIOSK

Welnu, in de VIVA KIOSK zit onze betaalde content. Het zou zomaar weer een verrijkte editie kunnen zijn, maar vooralsnog concentreren we ons op thema-edities en specials (leuker om te kopen, veel langere levensduur). Minimaal één keer per maand (redactionele thema’s staan al vast) maar als een adverteerder (net zoals bij print) een special wil financieren: onze lijnen staan open, alles in mogelijk!

De VIVA KIOSK is van VIVA, daar kan van alles in.  En laten we in een ding niet onbescheiden zijn: we hebben enorm veel app creativiteit en kennis van zaken opgedaan en we hebben inmiddels ook een behoorlijk interactief archief met quizzen, spelletjes en andere coole gein, want toe nu toe hebben - wat zal het zijn? - we vijftig of meer verrijkte uitgaven gemaakt.

MAGAZINE 2.0 is een strategie waarin we enorm geloven. Het brengt echt het beste van print en digitaal bij elkaar op een manier dat gebruikers en adverteerders (veel) vaker dan één keer per week/maand je app openen. Je bouwt samen toch wat op. Zowel redactioneel als commercieel.”