Gisteren was ik een van de sprekers op een seminar van de NNP "Nationale Nieuwsblad Pers" oftewel de branchevereniging voor de locale nieuwsmedia.

Het onderwerp van het seminar was het uitgeven op tablets. Hieronder mijn aanbevelingen aan kleine en middelgrote uitgevers m.b.t. uitgeven op te iPad.

Eind 2011 heeft 10% van de Nederlandse huishoudens een iPad.

Er zijn in 2010 wereldwijd 15 miljoen iPad's verkocht, waarvan rond de 200.000 in Nederland. De voorspellingen zijn dat er in 2011 ruim 45 miljoen verkocht zullen worden. Dit zou dus betekenen dat er in Nederland dit jaar ruim 600.000 verkocht zullen worden!!! Eind van dit jaar zijn er dan 800.000 iPads in Nederland. Dat is ruim 10% van het aantal huishoudens in Nederland.

Consumentengedrag

Op de iPad wordt nieuws voornamelijk 's-avonds gelezen. Dat is voor ochtendbladen natuurlijk een probleem. Daarnaast verwachten mensen actualiteit terwijl de meeste kranten nog steeds een deadlinecultuur hebben.

Belangrijker nog is hoe mensen met een iPad kennismaken. De eerste 2-3 maanden is iedereen razend enthousiast en druk bezig met het downloaden en proberen van allerlei apps. Net zoals iedereen die net een iPhone had je liet zien hoe je daarmee een biertje kon drinken.

Na die 2-3 maanden van proberen heb je de belangrijkste apps en na een jaar heb je bepaald waar je je informatie gaat halen. Dus als je aan het eind van dit jaar nog geen plek op de iPad hebt, dan heb je een reële kans dat je doelgroep al een andere plek heeft gevonden. Om daarna nog een plek te veroveren wordt lastig en duur.

6 verschillende Apps

In mijn presentatie onderscheid ik verschillende soorten apps. Van de Multi-mediale app met premium content zoals de Daily tot PDF-flippers zoals de app van NRC of de Volkskrant.

Veel guru's zeggen dat je maximaal gebruik moet maken van de mogelijkheden van de iPad zoals bijvoorbeeld bij het iPad tijdschrift "Project" van Richard Branson. Zelf geloof ik daar niet in. Veel mensen worden gestoord van een dergelijke Multi-mediale navigatie. Nu probeert iedereen alle features uit maar de manier waarop mensen nieuws lezen zal standaardiseren. Net zoals dat bij websites is gegaan. Dat proces zal sterk worden versneld door Apple en Adobe die allebei recent hebben aangekondigd met standaard tools en templates te komen. Een weekblad kan nu al met 5.000 of 10.000 Euro een App hebben.

Zorg dat je er NU bij bent

Er zijn de nodige issues die overwonnen moeten worden en de business case is nog verre van duidelijk. Maar duidelijk is dat er veel mensen in de komende 2 jaar de iPad zullen ontdekken en hun vaste plekken zullen kiezen voor hun lokaal, nationaal en internationaal nieuws. Daarom moeten alle uitgevers met unieke content NU hun plek kiezen. Dat hoeft absoluut niet een super-app te zijn. Het gaat om de inhoud. Het mag nu gewoon een PDF-flipper zijn. Over een jaar of 2 zijn er allemaal templates waar je gebruik van kunt maken.

Werk er ondertussen aan om het digitale middelpunt van je community te worden door het inzetten van alle beschikbare gratis tools zoals Twitter of YouTube en wordt zelf ook de lokale aggregator van interessante links en content.

Daarbij ben ik er van overtuigd dat uiteindelijk nieuws niet via apps, maar via de browser zal worden beleefd.

 

De presentatie is hieronder te vinden

http://www.slideshare.net/gijsmanders/presentatie-nnp-22-032011-gijs-manders-atos-origin