Het enige jammere aan Aholds’ overname van Bol.com is, dat Bol.com Ahold niet heeft opgekocht. Dat bezorgt ons weer visioenen van de Nieuwe Ecomie die de oude opvreet.

Wat zou het een kick geven als online boekenretailer Bol.com, stug doorgroeiend, over een tijdje ook de strategische zet had kunnen doen om op eigen kracht big corporate in te lijven. Zoals AOL dat in 2000 deed met Time (Disney)Warner. Dat feestje was in 2003 over, toen knapte de internetbel en stortte de waarde van AOL volledig in.

Bol.com topman Daniel Ropers zal na zijn aantreden in 2000 ook wel eens gefantaseerd hebben dat hij de oude eigenaar van Bol.com het Duitse mediaconcern Bertelsmann ooit zelf zou kunnen overnemen.

Inplaats van zelf een media-acquisitie te doen is Bol.com nu opgeslokt door een grootgrutter die online warenhuis wil worden. Dat past beter in de strategie van ex- McKinseyman Ropers die altijd heeft gezegd dat hij echte stenen wilde toevoegen aan zijn virtuele internet winkel. Omgekeerd heeft kruidenier Ahold zelf al sterk mediamerk in huis: Allerhande, met een oplage van twee miljoen een van de meest gelezen maandbladen van Nederland.

In de vrijpartij tussen retail en media is tegenwoordig alles mogelijk. Ook de HEMA is nu begonnen met de online verkoop van ebooks en films. Wie weet ontpopt de combinatie Ahold/Bol.com zich straks wel als de Nederlandse media-investeerder die een gooi doet naar een Europees mediaconglomeraat als Bertelsman, Berlusconi’s Mediaset, het trio Sanoma/Tala/SBS, of het naar overname hengelende Vivenda.

Amazon Prime

Maar voor het echte werk moeten we toch bij Bol.coms’ grote broer Amazon zijn. Het kind van de dappere ecommerce-pionee Jeff Bezos, begint zich steeds meer te ontpoppen als een ambitieus mediaconcern. Met zijn dienst Amazon Prime wil Bezos  op de golven van streaming content nieuwe doelgroepen en nieuwe continenten veroveren.

Amazon is zijn abonnee-service Prime stap voor stap aan het uitrollen . Van een afkoopsom voor bezorgkosten, naar een jaarabonnement waarmee je voor 79 dollar per jaar onbeperkt ebooks kunt lezen en films kunt kijken. Niet alleen wil Amazon zijn positie als mega-boekverkoper uitbouwen naar uitgever en fimdistributeur. Daarmee is Prime een serieuze concurrent van Netflix. Amazon wil ook fimstudio worden. Afgelopen maand had Amazone Prime een scoop met het exclusieve streamingrecht van The Bodyguard, de laatste film van de 11 februari overleden mega-ster Whitney Houston. Met Amazone Studios is de online retailer  ook studiobaas geworden met een door filmmakes veel bekritiseerd concept. Wie met een idee voor een film rondloopt, kan dat met een eenvoudige video bij Amazon Studios indienen. Die pruceert vervolgens een testfilm als het idee kansrijk wordt geacht. Die testfilms worden vervolgens gratis gestreamd en door de internet gemeenschap becommentarieerd. Crowd upgrading zou je dat kunnen noemen.Degene met het beste film-idee wordt beloond met 200 duizend dollar. Professionele filmmakers zien het als een pact met de duivel, want je doet grotendeels afstand van je rechten en Amazon is een samenwerking aangegaan met Warner Bros die de eerste optie krijgt om van zo’n in de crowds opgedirkte testfilm een echte filmproductie te maken.De kritiek mag er zijn, maar Wired signaleerde afgelopen onlangs dat in het lijstje meest bekeken films van Prime, maar liefst vijf testfilms van eigen makelij voorkomen.

Waardeketen

Het past allemaal naadloos in het ontstaan van nieuwe TV-networks (beter: multimedia-networks) die de hele waardeketen willen omvatten. Zodat je met een jaarabonnement content van alle mediaplatforms kunt inzien. Ook een krant hoort daarbij: Amazon heeft samen met USA Today een nieuwsapp voor zijn Kindle-tablet ontwikkeld, die gratis verspreid wordt.

‘Leren’ is het voornaamste doel dat Ahold heeft met de aankoop van Bol.com. De belangrijkste les ligt voor het oprapen: stenen zijn stenen, maar in de online wereld is alles vloeibaar.  Ahold is in een acht-baan gestapt. Nu maar hopen dat de bestuurders een sterke maag hebben.