Als blogger ben je zelden consistent. In je ene stukje verklaar je dat het uitgeefvak maar wat aandreutelt en veel te langzaam meegaat in de razendsnelle ontwikkeling van de mobiele media. Om in de volgende aflevering doodleuk te verklaren dat mensen gewoontedieren zijn die nieuwe media maar langzaam adopteren.

Hoe red ik me hier uit?

In 2000 kreeg je van je baas een Nokia 3310 (als je bij de geprivilegeerde klasse hoorde) en daarmee deden de ringtones hun intrede. Tsja, je kon dan misschien geen bonus in de wacht slepen, maar je had altijd nog die ringtone, zodat je in de Groote Club toch kon aantonen dat je one of the boys was. Dat mobieltje heeft zich met het tempo van een besmettelijke ziekte in alle lagen van de bevolking genesteld.

Tien jaar na die Nokia kon KPN alle openbare telefooncellen weghalen, want toen was iedereen voorzien. Nu moet KPN zelf alle zeilen bijzetten om als telefonieprovider overeind te blijven. Het mobieltje heeft immers, als een Paard van Troje, ook internet de broekzak binnengesmokkeld, met alle mogelijkheden van gratis internetbellen erbij.

Wees maar blij dat je uitgever was in die jaren. Toen kon je nog lui filosoferen over nieuwe WAP-diensten om content te verkopen via de mobiele telefoon. Allemaal aanvullende kanalen in je portfolio, terwijl je kernbusiness: papieren abonnementen verkopen, gewoon doordraaide.

Tóen zaten de telefooncompanies in het oog van de orkaan, en hier te lande moest er een Scheepbouwer aan te pas komen om Neerlands telefonietrots, de KPN, van de rand van de afgrond te redden. Nu beleven de uitgevers hun perfecte storm. Want het mobieltje is met de laptop versmolten tot een slim schermpje. En dat schermpje maakt kranten en boeken lezen zó leuk dat onze papieren media erdoor van de schappen geblazen worden.

Was het te voorzien? Ja, achteraf.

Natuurlijk dieselen de klassieke media nog na. Eerst voor de pragmatici die de kat nog even uit de boom keken. Maar nu voor de afhakers. De mensen die vinden dat ze deze generatie nieuwe media aan zich voorbij kunnen laten gaan. Mensen die daarom buiten de tijd staan.

Wij adopteren geen ideeën of technologische vernieuwingen. Die vernieuwingen adopteren ons! Als zij hun incubatietijd doorstaan hebben, en door visionairen als Steve Jobs of Larry Page rijp gemaakt zijn voor hun grote taak, worden we allemaal besmet.

De wereld draait door. Een nieuwe mindset neemt bezit van ons.Wie afhaakt blijft liggen als schuim langs de vloedlijn. Die nieuwe mindset zegt ons, dat de toegang tot alle bronnen van content in de wereld instant, probleemloos, en bijna gratis mogelijk is, en dat content eindeloos uitgewisseld kan worden . Alle bestaande media worden langs die lat gemeten. Aanbieders moeten halsoverkop hun paradigma bijstellen en uitgevers tasten nu in den blinde naar een werkend businessmodel.

We hadden de tijd. Heel even. Maar nu heeft de tijd óns.