Internetcowboy  en mediagoeroe Ronnie Overgoor publiceerde onlangs een boekje met tegendraadse adviezen voor iedereen die ondernemend wil zijn met nieuwe media. Dunnetjes of handzaam?

Roerige tijden
Een paar jaar terug beleefde ik mijn bescheiden tv-debuut als gast bij Het Gesprek. Ik trof het: de interviewer bleek een prettige gastheer met verrassend veel kennis over mijn vakgebied, Online Media. Zijn naam: Ronnie Overgoor. Na het lezen van zijn nieuwe boek snap ik waar die kennis vandaan kwam: hij heeft in de eerste dotcomhype een (aanvankelijk) zeer succesvolle internetonderneming geleid en vervolgens ten onder zien gaan in de daaropvolgende crisis. Ondernemerslessen van een Internetcowboy begint dan ook met een inkijkje in deze roerige tijden aan de hand van smakelijke en soms onthutsende anekdotes.

Harde lessen, praktische tips
De kern van het boek zijn echter de harde lessen die hij toen en vooral ook in de tijd erna (hij moest weer helemaal bij nul beginnen) heeft opgedaan. Overgoors ideeën zijn authentiek, tegendraads en praktisch. Een greep uit de tientallen tips:

• Mijdt zogenaamd slimme financiële en juridische bedrijfsconstructies  als de pest (inclusief de illusie die pensioen heet)
  • Personeelswerving: neem liever niemand aan dan een middelmatige kandidaat
  • Maak je offertes en contracten kort en simpel: en anders maar geen deal
  • Bedrijfssoftware en sites kunnen veel goedkoper dan iedereen denkt
  • De beste presentaties zijn zonder sheets en gaan maar over één punt
  • Geen zwaargewicht is onbereikbaar (Hans Wiegel schreef het voorwoord)
  • Accepteer geen futloos ingericht kantoor
  • Zet ideeën meteen om in actie, en zeur nooit als iets een keertje tegen zit
  • Privé en zakelijk scheiden? Ze verstérken elkaar juist als je doet wat echt bij je past

Voor wie?
Het boek gaat ook in op het benutten van Social Media en mobiel werken in een moderne onderneming. Elke tip is voorzien van een waarom en een hoe. Wie hebben er vooral wat aan dit boek? Ik denk vooral ondernemers die willen bijspijkeren op het gebied van online zakendoen. En omgekeerd: digitaal onderlegden die willen gaan ondernemen, of ondernemend willen werken.

Jammer
Overgoor geeft het zelf toe, t is een dun boekje. Je gaat niet op een lange reis met de auteur, je hebt het boek in 2-3 uur uit, en dat vond ik wel jammer. Ook weet ik oprecht niet of je dit soort lessen daadwerkelijk uit een boek kunt opdoen. Maar wil je meer weten: een congres over nieuwe media zónder Ronnie als dagvoorzitter of spreker lijkt onderhand een zeldzaamheid geworden, dus kansen genoeg hem persoonlijk te ontmoeten.

Herkenbaar
Ik herken de ondernemerslessen bijna allemaal vanuit mijn eigen ervaring, en dat heb ik niet vaak met een boek. Het past daarmee  voor mij in het rijtje van bijvoorbeeld een Timoth Ferriss  (The 4-hour workweek) en Christopher Witt (Real leaders don't use Powerpoint). Misschien moet Overgoor dus zijn geluk maar eens beproeven met een Engelse e-book vertaling. Ik ben nu al benieuwd naar de lessen uit dat avontuur…

Ondernemerslessen van een Internetcowboy
Auteur: Ronnie Overgoor (
Nederlands – Paperback, 116 pagina's