Niets is laagdrempeliger dan online publiceren. Maar hoe zorg je ervoor dat het ook echt gelezen wordt? Daarover gaat dit boek.

 Komt onderstaande je bekend voor:

  • De Twitter-hype houdt alsmaar aan, en daarom besluit je dat je bedrijf ook ‘iets’ met Twitter moet doen: maar wat?
  • Je uitgeverij heeft een kleine welwillende marketingafdeling, maar niemand heeft echt ervaring met online marketing.
  • Je corporate site staat er, als je eerlijk bent maar muf bij: wat is er aan te doen?

Met het boek  Schrijven voor het web & sociale media willen de auteurs een praktische handleiding bieden om de meest actuele webtechnieken te leren benutten. Belangrijke rode draad zijn op het web toegespitste taalvaardigheidstips.

Een arsenaal aan technieken
Het uitgangspunt van het boek is: effectiviteit. Hoe zorg ik ervoor dat m’n doelgroep mijn site bezoekt, er blijft, er terugkeert, en liefst ook iets koopt? Daarvoor wordt een arsenaal aan technieken uit de kast gehaald, zoals het opzetten van een weblog, het bespelen van sociale netwerken en zoekmachineoptimalisatie. Daarnaast wordt beschreven hoe persberichten, nieuwsbrieven, slogans en lange teksten het best kunnen worden opgebouwd.

Voorbeelden van onderwerpen uit het boek:

  • Wat maakt een tekst saai – en wat juist niet?
  • Hoe laat je bezoekers actief meedoen zonder dat het uit de hand loopt?
  • Hoe voorkom je dat je jezelf voor schut zet op Twitter?
  • Hoe adverteer je rendabel via Google?
  • Wat zijn de verschillen tussen promoten via Hyvesof via Facebook?
  • Wat zijn de belangrijkste voordelige ‘CMS’-pakketten voor het maken van een website, en wat zijn de voor- en nadelen?


Handleiding, geen pageturner
De schrijvers zijn zeer direct en specifiek in hun do’s en don’ts en geven veel voorbeelden. De aanpak is in feite die van een kookboek, en ook een absolute leek zou een eind moeten kunnen komen door de genoemde links en technieken te volgen. Voor wie het boek wil kopen:een handleiding blijft een handleiding, hoe zeer auteurs ook hun best doen om vlot en afwisselend te schrijven. Een pageturner is het, met andere woorden absoluut niet. Het boek komt het meest tot z’n recht als je selectief vooral die technieken bestudeert die je direct wilt inzetten, of als naslagwerk. Het zal op een  PR- of marketingafdeling niet snel misstaan, en kan zeker van dienst zijn bij bij- en nascholing.

Over de auteurs

  • Annelies Verhelst heeft een achtergrond in Bedrijfskundige Informatica en behoort tot de jongste lichting van auteurs die  naam heeft gemaakt in het onderwerp  online media, puur door intensief te bloggen, stug door te twitteren en op alle evenementen aanwezig te zijn.
  • Victor Peters, journalist, is een veelschrijver over digitalisering met een focus op uitgevers en  webshops.


De auteurs hebben duidelijk geput uit een flinke hoeveelheid eigen praktijkervaring. Schrijven voor het web is een nuttig en up-to date-naslagwerk, dat overigens door de snelle ontwikkelingen beperkt houdbaar is. De site bij het boek (www.schrijvenvoorhetwebensocialemedia.nl) geeft daar momenteel nog geen echte aanvulling op als resource, misschien een waardevol vervolgproject voor de auteurs?


Schrijven voor het web & sociale media
Auteur: Annelies Verhelst (@ anneliesje, www.insperide.nl en Victor Peters (@jeex, www.jeeux.eu)
Nederlands – hardcover, 253 pagina's, prijs circa 22 euro
Duuren Van Media; maart 2011
ISBN13: 9789059404359
 


Onderwerpen: bloggen, copywriting, crossmedia, e-commerce, Facebook, Hyves, online marketing, Twitter, webshops.