Het eerste bezoek brengt ons bij Navitime, een contentprovider met location based services voor de mobiele telefoon. Juist hier kunnen we de weg eerst niet vinden, dat zul je altijd zien.

De data die Navitime in haar software verwerkt zijn van een ongelofelijk detailniveau. Zo is geen uitgang van een metrostation onbekend, en kun je ook daar niet meer verdwalen. In de navigatiesoftware zijn ook talrijke cross searching functionaliteiten verwerkt. Bent u op zoek naar een naburig restaurant? Verschillende opties met reistijden worden op de kaart weergegeven, inclusief reviews van mensen die er gedineerd hebben. Is de route verderop geblokkeerd door een ongeluk? Via een alert wordt een alternatieve route voorgesteld.

Natuurlijk vergt de hiervoor noodzakelijke verzameling van een immense hoeveelheid data, hoge investeringen. Gelukkig hebben de Japanse mobiele operators oog voor het belang van lange termijn samenwerking met contentproviders als Navitime. Door een contentfee van slechts 10% wordt het ondernemerschap gestimuleerd in plaats van de nek om gedraaid. Kom daar eens om in Nederland, waar mobiele operators van Navitime een absurde 50% vroegen. Lang leve de kortzichtigheid, maar zonder Navitime.

Nog meer grip op de omgeving dan via Navitime ontstaat er met Panoramio, zo ervaren we live tijdens de lunch. We kunnen onze ogen niet geloven. Met zijn mobiele telefoon scant meneer Iguchi, CEO van Tonchidot, zijn omgeving af. Na enkele seconden verschijnen allerlei beelden in postzegelformaat. Het blijken foto’s te zijn van mensen die eerder in deze omgeving zijn geweest, soms voorzien van gesproken commentaar. Allemachtig, wat gaan we als samenleving nog allemaal meemaken? Geert Noorman, voorzitter van het Nederland Uitgeversverbond: ‘Panoramio bestaat al twee jaar, maar deze toepassing heeft iets magisch, omdat je door muren kunt heen breken en de omgeving kunt afscannen tot twee straten verderop.’ 
Hoe werkt het dan? Noorman: je laadt foto’s op de plek waar je bent. Google plaatst ze op de coördinaten waar ze genomen zijn, en de foto zit eraan vast. Als mensen later in de buurt komen en de omgeving afscannen, worden de foto’s getoond met postzegeltjes. Klik je erop, dan heb je de foto duidelijk in beeld.’
Dus door zelf je foto’s en teksten te laden kun je jezelf projecteren in toekomstige belevingen op deze plek. Geert Noorman was here…   

Weer nuchter en in de gewone werkelijkheid, met de mobieltjes veilig in de binnenzak, wandelen we naar het hoofdkantoor van Softbank, één van de grote mobiele operators in Japan. CTO Ted Matsumoto houdt een boeiend verhaal over de toekomst van mobiele media, waarover meer in Media Facts april. De volgende citaten wil ik u niet onthouden:

‘De mobiele telefoon kan de grootste retailer van de wereld worden. Dat hoeft niet het einde van winkels te betekenen; daar haal je dan alleen nog je spullen af.’

‘Mobiele content is voor elsewhere. Op het werk heb je de PC, thuis heb je alles. Maar onderschat niet hoe lang je op een dag elsewhere bent.’

‘De tablet is het beste van twee werelden: het ideale huwelijk tussen gedrukte magazines en de PC’

‘Toekomstig dataverkeer wordt 50 tot 100 keer zwaarder.’

‘In China moet je niet proberen games te verkopen, want stelen is daar een sport. Betaal je daarvoor, dan vindt men je een sukkel. Wat je moet doen is games gratis weggeven en ze in het spel de draak laten doden met een gouden zwaard. Daarvoor vraag je iedere keer 5 cent. Dat betalen ze nog wel. Vervolgens kunnen ze niet meer ophouden met spelen. Je moet de klant eerst verleiden, vervolgens gaan ze vanzelf betalen.’