We zijn gisteravond laat in Seoul neergestreken om ons de komende dagen te laten informeren over mobiele media in dit economische groeiland. Met 12 miljoen inwoners is de hoofdstad van Zuid-Korea iets kleiner dan Tokio. Seoul oogt rommeliger dan het strak georganiseerde Tokio, maar het leven bruist er wel veel meer. Zuid-Korea kent al jaren grote economische groei, terwijl de Japanse economie verder ontwikkeld is, maar nauwelijks meer groeit.  Studiereisgenoot Hans van Velzen staat s’avonds in de lift van het hotel. Twee bewakers en een grote herdershond betreden eveneens de lift. ‘No pets allowed here’, grapt Hans. Norse blikken volgen. Een Engels sprekende man zonder gevoel voor humor legt uit dat het bewakers van de Deense premier Lars Lökke Rasmussen betreft. 


Ik schrijf deze blog terwijl ik zojuist uit het café in de hotelkelder kom, alwaar veel deelnemers aan de studiereis over mobiele media zich nog bevinden. De sfeer zit er daar beneden goed in onder de massaal toegestroomde hotelgasten, met prettige live muziek en rijkelijk vloeiend bier: het verdienmodel van deze bar is even simpel als lucratief. Een  geforceerd bruggetje brengt mij bij de uitgeverijsector: die zoekt vol overgave naar nieuwe verdienmodellen als antwoord op de digitalisering. Mensen consumeren steeds meer informatie online, en daar is het voor uitgevers moeilijk geld verdienen.
 

Dat dit niet alleen voor Nederland geldt, maar ook voor Zuid-Korea, is vandaag gebleken tijdens het middagbezoek aan een grote uitgeverij: JoongAng Multimedia Magazines & Books/Broadcasting. Men wil graag van ons weten of en hoe Nederlandse uitgeverijen online geld verdienen. “We zijn als uitgevers allen zoekende, maar we hebben nog geen businessmodel gevonden, noch voor boeken, noch voor tijdschriften,” aldus een groepslid. Geert Noorman (Nederlands Uitgeversverbond) denkt dat branding belangrijker wordt voor uitgevers, en dat zij hun content efficiënt moeten verdelen over de verschillende mediakanalen. Een krantenuitgever voegt daaraan toe dat uitgevers op basis van kennis van hun publiek extra diensten kunnen ontwikkelen, die soms niets met uitgeven te maken hebben, bijvoorbeeld groepsreizen. 
Opvallend is het dat uitgeverij JoongAng zelf nog weinig heeft nagedacht over online verdienmodellen. Wel is het bedrijf actief in e-books en wordt dit jaar de eerste applicatie ontwikkeld voor de iPad van Apple, voor één van haar publiekstijdschriften.


Ronduit alarmerend vind men de opmars van de iPhone in Zuid-Korea. Dagelijks worden er 4000 van verkocht. De verwachting is dat het marktaandeel van de iPhone binnen een half jaar stijgt van 4% nu naar ruim 20%. Dat is evenveel als het martaandeel van alle Koreaanse handsets, en deze deden er vijf jaar over om een gezamenlijk marktaandeel van 20% te bereiken. “Wij zijn in shock door de snelle opmars van de iPhone. Niemand had dit verwacht. Koreaanse fabrikanten van mobieltjes zijn momenteel erg nerveus”, aldus strategic planning manager Yong Ho Ahn.
 

In een gezamenlijke strijd tegen Apple gaan Koreaanse mobiele operators een gezamenlijke appstore oprichten, terwijl de overheid subsidie verleent op apps die bij deze operators draaien. Een concrete eerste stap die JoongAng Multimedia Magazines & Publishers verder zet in het kader van een rendabel online verdienmodel, is het aanbieden van gratis navigatiediensten. Men hoopt dat adverteerders deze dienst ondersteunen, en men rekent op 24.000 bezoekers aan het eind van 2010.
 

Samenvattend geldt dat deze grote Koreaanse uitgever nog geen samenhangende visie heeft op uitgeven in het online tijdperk, terwijl de eerste experimenten hieromtrent worden gedaan.
Eerder op de dag hebben we 250 kilometer verderop ook het ETRI bezocht: het Electronics and Telecommunications Research Institute. Opmerkelijke bewering: vanuit Zuid-Korea komt binnen twee jaar een bandbreedte beschikbaar van 3,6 Gigabyte per seconde. Dat is dimensies meer dan de hoogste beschikbare bandbreedtes van dit moment. Het zou een revolutie in bandbreedtetechniek betekenen: alle capaciteitsproblemen op mobiele en andere netwerken zouden in één keer zijn opgelost. Het resultaat: feilloos doorkomende multimediale diensten naar de Koreaanse abonnees die gebruik maken van kabel- en kabelloze communicatie via heterogene netwerken, waaronder mobiele netwerken. Ook diensten zoals IP video en muziek, die momenteel door een hoge capaciteitsbelasting in hun ontwikkeling stagneren, komen dan probleemloos door. 

Nu maar hopen dat de nieuwe bandbreedtetechniek na lancering ook snel wordt aangelegd in Nederland. Het is een basisvoorwaarde voor succes van uitgevers, want zij moeten tegenwoordig alle media aanwenden om de klant op elke denkbare plaats te kunnen voorzien van content.