Soms moet je open deuren intrappen en het glasgerinkel er bij faken om mensen iets aan hun verstand te peuteren.Zo zijn er legioenen lowbrows die denken dat een elektronisch apparaat een elektronisch apparaat is. Een computer blijft altijd een computer en die beoordeel je dus op de wet van Moore, exponentieel toenemende rekenkracht en daling in prijs.

Maar is een iPad op je schoot net zozeer een computer als een desktop op een bureau? Een plotter op je schip? Of een serverpark in een onderaardse bunker?

Zo is onlangs door een chipfabrikant opgemerkt dat de tabletmarkt alleen kan groeien als het apparaat wordt aangeboden met een prijs beneden de 300 dollar. ‘Dus is het netbook nog een prima alternatief ‘, zegt de man.
Dat is net of je overal alleen darwinvinken ziet inplaats van mensen,olifanten, vogels, vissen en insecten.

Wie de ups and downs van de digitale industrie een beetje heeft gevolgd van IBM tot Google en Facebook, ziet dat er voortdurend aanpassingslagen zijn geweest die al lang niet meer zijn terug te voeren op rekenkracht en prijs. Uit die krimpende computers zijn virtuele werelden ontstaan als internet, sociale netwerken en appstores. Allemaal met hun eigen elektronische devices.
Een netbook, een stuk gereedschap waar je op werkt, is iets heel anders dan de tablet - of liever de iPad. Dat is medium waarop je multimediale content consumeert. Geen computer, maar een mediumtype. Zoals de televisie is getransformeerd van een apparaat, in een maatschappelijk dominant mediumtype.

Het zijn allemaal evolutiesprongen. (Vaste) telefoon, mobiele telefoon, pda, smartphone, iPhone, iPad. Nieuwe soorten. Afzonderlijke mediumtypen.
Smartphones en iPhones voor lokatiegebonden diensten en timekillers onderweg. iPads voor het moment voor jezelf, aandacht en binding.

Allemaal mobiele apparaten. Geen principiële technische verschillen, denk je. Maar verschillen in schermgrootte, functiespecialisatie en (appstore-achtige) diensten veroorzaken een mindshift bij de consument. Zo ging het eerder in de media evolutie. Allemaal letters op papier. Maar, dít is een boek, dát is een tijdschrift en dát is een krant.

Die goedkope tablets zijn er al een tijdje. Maar de Maslowpiramide staat nog recht overeind. Er zijn maar weinig mensen die gaan voor de laagste prijs. Veel meer consumenten zwichten voor de kracht van het merk. Met alle waarden die dat merk (voor hun) vertegenwoordigt. Daarom zullen de meeste kopers ook volgend jaar nog kiezen voor een iPad. Omdat met de tweede generatie iPads een nog beter aangepaste darwinvink ontstaat.