Het is natuurlijk maar helemaal de vraag of we straks allemaal gaan betalen voor het online lezen van nieuws of andere content. Maar dat is niet het onderwerp waar ik het over wil hebben. Ik ben het gepraat hierover namelijk zat. We gaan er gewoon oplossingen voor bouwen. Daarmee gaan we experimenteren en dan gaan we leren wat er het beste werkt.

Het enige model dat uitgevers nu hebben om online bezoekers te laten betalen is het abonnementsmodel. Dat is voornamelijk vanwege de hoge transactiekosten voor online betalingen. Abonnementen werken maar voor een bepaalde groep.

Wat we nu, samen met enkele uitgevers, aan het ontwikkelen zijn, is een simpel systeem waarbij een consument "credits" kan kopen waarmee hij vervolgens online content kan kopen.

De website bezoeker koopt bijvoorbeeld voor 5 Euro een 50-tal credits waarmee hij bijvoorbeeld 50 artikelen kan lezen. Net zoals dat bij veel andere diensten zoals gaming, gambling of mobiele telefoons gaat.

De ambitie is natuurlijk om daarna met een veelheid aan uitgevers bij hetzelfde systeem aan te sluiten zodat je vanuit diezelfde portemonnee bij heel veel verschillende uitgevers informatie kunt kopen.

Er zijn meerdere initiatieven op dit gebied. Zoals van Google of van grote internationale banken. Atos Origin is in Europa een van de grootste partijen op het gebied van elektronische betalingen en we zijn van daaruit ook bij die initiatieven betrokken.

Maar het gaat niet om het neerzetten van een marktstandaard. Die komt er uiteindelijk wel.

Het belangrijkste is dat we nu stappen nemen en leren welke modellen werken. Wat wordt het pricing model? Wat worden de mogelijkheden die we consumenten aanbieden? Werkt pay-per-use? Per dag? Per artikel? Werkt het om gratis 10 credits te bieden als proefabonnement? Is het een goed model voor special-interest kanalen? Etc.

Als de marktstandaard zich dan ontpopt, dan zijn wij en onze lezers er klaar voor. Bel of mail me als je wilt meedoen: 06-51226006 of gijs.manders@atosorigin.com