Laten we hem Pfauth noemen.

Joost Ramaer mocht hem voor De Nieuwe Reporter interviewen en dat levert de nieuwe 10 Geboden op. Pfauth geeft een verfrissende trap tegen alle heilige huisjes die de afgelopen jaren door valse profeten zijn opgetrokken.

Dit zijn Zijn Inzichten:

1. Wij staan nog zo vroeg in de webrevolutie dat wij nog niet kúnnen weten waar die ons gaat brengen.
2. De strijd tussen de ‘nieuwe media' en de ‘dode bomen' moet afgelopen zijn. De nieuwe media-experts weten hoe online concepten werken, de journalisten bedrijven de beste journalistiek.
3. Internetredacties doen hun eigen ding. Zij presenteren de expertvisies van de krantenjournalist in de korte puntige stukjes die het web eist, en voegen er de typische web-tools als interactie, films, foto's, en delen, aan toe. Juist de spontane samenwerking tussen krantenredactie en internetredactie is interessant.
4. Laat zien dat je journalisten gezaghebbende experts zijn.
5. Maak radicale keuzes. Geen opgetuigde kerstboom. Wel een klassieke overzichtelijke nieuwsblog.
6. Accepteer dat betaalde content en pay-walls op je site niet werken, maar eis wel dat een site in staat is om geld te verdienen op het web naast advertenties, door de verkoop van digitale edities, van mobiele applicaties, van micro-payments voor artikelen uit het archief en van andere slimme online uitbreidingen zoals familieberichten.
7. Het nieuwe rondje voor nieuws en voor duiding van het nieuws loopt via Facebook en Twitter. Het aantal ‘friends' en ‘volgers' die hún ‘followers' verwijzen naar jouw content, bepaalt de kracht van je titel.
8. Betrek de internetgebruiker in je journalistieke proces door te beloven dat je Twittergeruchten checkt op hun waarheidsgehalte en door je experts en correspondenten in te zetten om internetnieuws snel te duiden. Bindt zo gebruikers die nooit de krant lezen.
9. Werf redacteuren die leven op het web en hanteer daarbij het up or out-principe om goede mensen te binden en minder goede te laten vertrekken.
10. Experimenteer en probeer dingen uit. Dóe het gewoon.

Pfauth spreekt niet alleen ex cathedra. Zijn woord is geloofwaardig door zijn eerdere successen met het blog van nrc.next - dat doordrong tot de lijst van meest populaire websites - waar hij in 2009 als chef aantrad.

Dat levert nog een andere waarneming op: mediamanagement is peoplemanagement. De beste innovaties komen voort uit de redacties zelf. Het top down afdwingen van crossmediale redactieprocessen door uitgevers is geen succes gebleken. Maar het zoeken is naar voortrekkers met een Fingerspitzengefühl voor concurrentievoordelen en rendement. Daar moest God ons weer even op wijzen.