Hoe kort is het geleden dat uitgevers durfden roepen dat ze alle tijd hebben om zich aan te passen aan de digitalisering van het uitgeefproduct? Intussen zijn vriend en vijand het erover eens dat de opmars van de mobiele touchscreens het vak fundamenteel verandert.

De iPad is de benchmark geworden. De maatstaf voor alle gemak en toegevoegde waarde die een consument geleverd wil hebben.
Het draait voor de gebruiker om vijf kenmerken: Nú, Intuïtief, Beleving, Geografisch en Conversatie. Eigenlijk is de zesde Efficiëntie, want het mag iets kosten, maar niet teveel.

De uitgeefdiscipline is door de tablets vereenvoudigd tot het laten oplichten van een intelligent vel papier waarop een gebruiker met een paar simpele aanrakingen alles tevoorschijn kan halen wat hij belieft.

Omdat uitgevers zich van oudsher de regisseurs noemen van een proces van contentveredeling tot distributie, veroorzaakt de iPaddisering van het vak niet minder dan een tsunami. Zo'n vloedgolf komt snel en sleurt in razende vaart alles mee. Alle stappen in het veredelingsproces zijn immers in korte tijd sterk vereenvoudigd.
En dat gaat zowel om de hardware als om de software. Er zijn concepten die in korte tijd konden opschalen tot miljoenenbedrijven simpelweg omdat alle diensten en servercapaciteit en bandbreedte via uitbesteding snel, veilig en efficiënt gerealiseerd kunnen worden.

In de cloud gaan', heet dat nu.

Netflix is een goed voorbeeld van een bedrijf met een goed idee, dat - zonder zelf ergens een installatie neer te zetten - dankzij Saas en ITaas zijn groei van nul naar miljoenen gebruikers makkelijk kon bijbenen.
Al die 'aas' staan voor de gevleugelde uitdrukking 'The network is the computer' die researcher John Gage van Sun Microsystems (tegenwoordig Oracle) al in de jaren tachtig bedacht (vaak toegeschreven aan zijn toenmalige baas Scott McNealy). Hij zag in dat je alle programma's, bestandsopslag, geluids en videostreams via het internet op vrijstaande servers waar ook ter wereld kunt draaien, waardoor je zelf niet méér nodig hebt dan een simpel apparaat met een slim operating system. Een iPad of een Androidtablet bijvoorbeeld. Met elkaar vormen die serverparken 'The Cloud' en dankzij slimme verdeelschakelaars (virtualisatie) worden die streams, de software die je wilt gebruiken of de bestanden die je ergens hebt opgeslagen, verbonden met de juiste ip-adressen. Net zoals dat in telefooncentrales gebeurt.

En dat is allemaal ontstaan, omdat de Amazons en de Googles van deze wereld zich realiseerden dat de servers in hun gigantische bedrijfparken, zoals bij de Eemhaven in Noord-Oost Groningen, gemiddeld voor nog geen twintig procent benut worden terwijl ze wel voortdurend gekoeld moeten worden en elektriciteit slurpen. Dus verhuren zij in de Public Cloud hun apps en serverruimte waar je samen met anderen Software as a service (Saas) en IT as a service (ITaas) deelt. Als je toch een helemaal afgeschermd serverpark voor jou alleen wilt inrichten noemen we dat een Private Cloud. En maak je er een mengvorm van dat wordt het een Hybride Cloud.


Die iPaddisering werk op verschillende manieren door in de uitgeverij. Groten zoals Kluwer zijn hard op weg om zelf serviceprovider te worden omdat zij hun content aanleveren in de vorm van workflowdiensten die voor allerlei professionals intuïtief via de iPad hun werkprocessen vereenvoudigen en hun productiviteit verhogen. Een Wolters Kluwer kan wereldwijd zijn eigen private cloud inrichten.
Omdat aanbieders in de public cloud beweren dat zij de bescherming van content en de compliance met regelgeving beter geregeld hebben dan in je eigen bedrijf, kan elke uitgeverij dat trucje nadoen door zijn dure computersysteem en datacenter te vervangen door een cloudoplossing.
Maar ook nieuwe toetreders: auteurs en contentbezitters (zoals kennisbedrijven) kunnen, dankzij de iPaddisering van het uitgeefproces, makkelijk zelf als curator van content optreden en de groei van dat proces managen door in de cloud te gaan. Dat biedt kansen voor allerlei nieuwe toetreders. Zo worden kleine bloggers grote uitgevers.
De enige strategie om je te beschermen is de Gouden Tip van Seth Godin: 'Verrijk het leven van je gebruikers. Voeg radicaal waarde toe aan je dienst'.

De iPaddisering slaat geen uitgever over. Ook al denkt hij nog jaren de tijd te hebben.