Nu de iPads niet zijn aan te slepen heb ik een leuk kansje om mijn eigen tablet, de HenniPad, op de markt te gooien.
Apple zit, met 7,5 miljoen iPads in twee kwartalen, aan de grens van wat zijn toeleveranciers kunnen leveren. En Steve Jobs moet zich met sneren en superscherpe prijzen de tabletconcurrenten van het lijf houden. Geen wonder dat beleggers de eerste barstjes in het premium-imago van het Applemerk bespeuren. Zij waren de enigen die niet juichten ondanks Apples exploderende resultaten.
De iPad heeft bij consumenten een mindshift teweeggebracht waardoor de laptopmarkt is veranderd in een tabletmarkt. Consumenten zijn als een blok gevallen voor dit aanraakbare schootschermpje. Maar als het aanbod van iPads de vraag niet meer kan bijbenen duiken anderen in het gat. Jobs kan dan wel roepen dat zij met hun kleinere schermen en hogere prijzen gedoemde DOA's zijn, dead on arrival. Maar zo eenvoudig verjaag je deze spoken niet.

Mijn HenniPad heeft de volgende features:
Een scherm van 31,5 cm (A4-formaat), een iPadscherpe resolutie (nu 1024x768) en een eenarms-draagbaar-gewicht (voor liggend lezen) van hooguit 350 gram.
Mijn geheime wapen is het uitbouwbare mobiele telefoontje. Het Ei van Columbus voor alomtegenwoordig mobiel gebruik van mijn HenniPad. Simpel te realiseren doordat je de compacte Lithium-ion-accu combineert met de smartphonetechniek van de 3G-verbinding, en het zoekerscherm van de fotocamera gebruikt als touchscreen van dit uitneembare mobieltje. Snap je? Ook als je de complete HenniPad niet meeneemt, kun je altijd dit mobieltje uit de HenniPad-behuizing schuiven (zoals je de accu uit je laptop schuift) en compleet met adresboek en agenda in je broekzak of tasje stoppen.

Dat is de technische kant. Maar nu mijn oplossing voor de gemaksconsument.


Mijn interface is een omroepgidsapp. Ik wil het voor mij (mijn taal- en interessegebied) relevante aanbod weten. Wat heb ik aan de wetenschap dat de Appshop voor de iPad nu keus biedt uit 35.000 titels als ik geen flauw benul heb hoe ik daarin de weg moet vinden en wat er in mijn eigen taal beschikbaar is? Hup omroep, krantenuitgever, tijdschriftentycoon, of kioskdistributeur: knal die nieuwe gids door je ontwikkellab en help mijn HenniPad aan zo'n handige oriëntatiefunctie.
En wees slim: combineer dat aanbod met de verwijzingen uit mijn peergroep, zoals Flipboard mij laat meelezen met mijn Twitter- en Hyves-vrienden.
Probeer met je navigatie vooral niet origineel te zijn. Het telefoonicon opent de appstore voor praktische mobiliteitsapps. Mijn tijdschrifticon brengt mij in een tijdschriftenomgeving, mijn tv-icon verbindt me met mijn voorgeselecteerde internetstations, zoals mijn boekenicon het Nederlandstalige boekenaanbod voor mij ontsluit en natuurlijk rap leert wat mijn niveau en interesses zijn.
Maar achter die titels ontdek ik straks de wondere wereld van de crossmedialiteit. Het laboratorium van redacties of van netwerkcreatieven. Dat een roman onder je handen kan transformeren in een muziek- en videobeleving. Of dat mijn tijdschriftartikel eigenlijk een sociaal netwerkgame is.

Ja, in 2025 zal die Nobelprijs voor Literatuur vast omgedoopt zijn tot een Nobelprijs voor Crossmedialiteit. En dat allemaal dank zij de ontwikkeling van de HenniPad.