Als er gepraat wordt over digitaal papier gaat het altijd over het vervangen van het huidige distributiemedium (papier). Daar stoor ik me aan.

Digitaal papier zorgt voor een ontwikkeling die potentieel grotere gevolgen heeft. Bijvoorbeeld bij digitaal papier als advertentiemedium. Daarvoor is het een ideaal medium. Het is goedkoop en het is met een kleine stroomstoot van inhoud te veranderen.

De eerste toepassingsgebieden van digitaal papier zijn de verpakkingsindustrie en de outdoor reclame. En dat is logisch: een pak cornflakes met een bewegende haan erop trekt kinderen aan. Een abri met interactieve poster eveneens. Tegen een fractie van de productiekosten die zo'n toepassing nu zou kosten.

Vrachtwagens!
Dat is een advertentiemedium waar ik zelf veel van verwacht in combinatie met digitaal papier. Het enige wat je nodig hebt is een heleboel digitaal papier, een batterijtje en een simpele gsm-ontvanger en je kunt je hele vrachtwagen of trailer met een druk op de knop (van afstand) anders bedrukken.

Zoals een marketeer nu een "rondje abri's" besteld, zal hij of zij over 2 à 3 jaar een bestelling doen in de trant van "ik wil tussen 16:00 en 19:30 uur onze dagaanbieding op de zijkant en achterkant van 4.000 vrachtauto's in de regio Randstad."

Weer een mooi advertentiemedium erbij!

En het aandeel van de uitgever in de totale marketingmix daalt verder.
(Of de uitgever moet natuurlijk zelf de advertentieruimte op deze vrachtwagens gaan exploiteren).