Communicatieslimmerds kunnen een kreet zó kiezen dat die nog tijdenlang na-echoot.
Theasis zoekt bij elke jaarlijkse publicatie van hun trendonderzoek[1*] ‘De uitgever aan het woord' naar zo'n breinvirus. Dit jaar is dat ‘disruptieve innovatie'[2]. Hoe komen we er vanaf?

Ik zal de laatste zijn om het nuttige werk van Theo Huibers cs in de hoek te zetten. Maar wat mij betreft is niet de aha-Erlebnis rond het D-woord het beste inzicht, maar zijn aanbeveling aan uitgevers om het nieuwe mobiele uitgeven onder te brengen in een aparte unit, helemaal onafhankelijk van de rest van de organisatie.
En die honderd analyse- en organisatieschema's nemen we dan maar voor lief. Ook wetenschappers hebben last van ‘legacy'. Maar ga er vooral niet over vergaderen.

Kijk deze week liever naar technoblogger Scobleizer (Robert Scoble) die de hele wereld afreist en instant verslag [3]doet van de studiootjes waar slimme jongens en meisjes hun D-apps ontwikkelen voor smartphone en tablet waarmee zij onze wereld op z'n kop zetten.

Go & Learn! Ga niet vergaderen, maar absorbeer wat er speelt en opbloeit aan de vlijmscherpe rand van van onze nieuwe mobiele uitgeeftechnologie. Wie Scoble heeft gezien bij The Next Web-conferentie eind april in Amsterdam (of, zoals ik, zijn presentatievideo van de conferentie heeft bekeken), raakt compleet buiten adem van alle mobiele social mediatools die nu het licht zien. Intussen legt Microsoft dik 8 miljard dollar neer om de Skype-technologie in zijn (samen met Nokia ontwikkelde) smartphones te integreren.

Hier [4] een overzicht van alle D-innovaties die Scoble in een paar dagen voor zijn camera heeft gekregen. Die camera is weer een verhaal apart, want voor de prijs van een 3G-iPad2 koop je ook een GoPro 3D-camera van broadcast-kwaliteit, waarmee je CNN waardige opnamen kunt maken en uploaden. En waarmee, dank zij al die andere appjes, de fysieke wereld naadloos gemixed wordt met de virtuele wereld die de camera je voorschotelt.
‘I Show You' [5] vat zo'n duizend videostreams in een grid, en als je een interessant beeld voorbij ziet komen is een vingertip voldoende om die stream te selecteren en nog een klik verder op je AppleTV-scherm te brengen om in de huiskamer te bekijken. Beeld, en met name interactieve fotografie levert talloze mengprocessen waarbij je de werkelijke wereld ter plekke digitaal bewerkt, waarbij je via dat beeld en je gps-lokatie ook direct contact maakt met anderen die dezelfde interesse hebben of die zich aangetrokken voelen tot jouw profiel.

‘Publiceer en leer' is Scobles volgende adagium. Want, terwijl de uitgevers aan het woord zijn, hebben anderen daar al de daad bij gevoegd. En gemáákt wat zij bedachten. Zo laagdrempelig is de technologie voor apps.

Volgens mij is een kansrijke innovatie ook dát tooltje, dat de cruciale tweets uit je twitterstroom vist. (Alvast dank voor de tip, want zoiets bestaat natuurlijk al.) Intussen beleven we namelijk zo'n dramatische versnelling van de informatieclutter dat je zelfs maar 10 seconden hebt om een tweet te signaleren. Anders is'ie al weer verdwenen.
Inderdaad, een doorbraak. Weer zo'n disruptief iets waar uitgevers wat mee moeten.

*Sorry. De linkeditor werkt niet. Plak onderstaande URL's in je webbrowser:

[1] http://www.uitgeveraanhetwoord.nl/?p=27260

 

[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Disruptive_technology

 

[3] http://thenextweb.com/eu/2011/04/29/robert-scoble-the-next-web-human-reality-virtual-video-tnw2011/

 

[4] http://scobleizer.com/2011/05/09/what-i-learned-by-interviewing-23-startups-in-past-few-weeks/

 

[5] http://www.vapisoft.com/ISU.htm