"De eerste duizend dagen van een start up zijn de rock-‘n- roll en de heart en soul van business." Als mediaondernemer Oscar Kneppers (bedenker van onder meer Emerce en Bright) op z'n praatstoel zit bij Joris van Heukelom komt er niet veel Nederlands meer aan te pas.". Met die eerste duizend dagen zitten we ook midden in de iPad-achtbaan, die een sliert van start ups heeft veroorzaakt.

Met het motto "Start ups zijn de rockbands in business", lanceert Kneppers zijn nieuwste ‘start up over start ups': Rockstart. Of het optreden van Rupert Murdoch ook associaties met rock-‘n-roll oproept valt te betwijfelen. Maar dezer dagen wordt diens nieuwe iPadonly-krant The Daily ten doop gehouden en de storm die dat veroorzaakt doet heel wat rokken opwaaien.

Vermoedelijk zal Kneppers de nieuwste loot aan de stam van Murdochs NewsCorp nauwgezet volgen. Want de rich media ervaring die geboren wordt uit de innige samenwerking van Appleprogrammeurs met NewsCorpjournalisten belooft zeer opzienbarend te zijn. Wordt The Daily de nieuwe standaard voor nieuwsbeleving op de tablet?

Maar ook popelen uitgevers om te horen of Rupert Murdoch met deze co-productie het pad heeft geëffend voor de introductie van een abonnementensysteem in de Appstore. Als dat het geval is zal in veel uitgeverskantoren een zucht van opluchting te horen zijn, want in de geharnaste organisatie van de Appstore laat Apple tot nu toe alleen maar losse verkoop toe. En dat is een belangrijke barriëre voor de doorbraak van digitaal uitgeven op de iPad.
Op het moment dat deze post geschreven wordt gaat het gerucht dat het uitstel van de al eerder aangekondigde lancering van The Daily veroorzaakt werd doordat Apple nog niet klaar was met het uitbreiden van zijn betaalsysteem om zo de verkoop van kranten- en tijdschriftabonnementen mogelijk te maken. Wat daarvan uitlekt roept ook de nodige twijfels op, omdat met het nieuwe systeem wel abonnees geregistreerd zouden kunnen worden, maar die moeten toch periodiek microbetalingen verrichten. Dat wordt dan een hoop gehannes, want zo zitten consumenten niet in elkaar. Loyaliteit bouw je immers met je merk, niet met de muntgleuf.

Natuurlijk hebben uitgevers in januari juichend de berichtgeving over de computerbeurs CES in Las Vegas gevolgd. De tientallen Androidtablets die daar zijn gelanceerd, moeten Apple een toontje lager laten zingen. De haat-liefde-verhouding die uitgevers met Google hebben (de uitvinder en beheerder van het Androidplatform) is door de tabletconcurrentie weer meer naar de liefde doorgeslagen. Het moet Apple tot grotere toeschietelijkheid aanzetten om aan de wensen van uitgevers tegemoet te komen op het terrein van abonnementensystemen, maar ook over het aanleveren gebruikersgegevens.

De industriewatchers zijn het er intussen wel over eens dat er in 2011 zo'n 50 miljoen tablets in het bezit van consumenten zullen zijn. Dan moeten al die miljoenen die uitgevers intussen in tabletapps geïnvesteerd hebben er ook echt uitkomen.

Naar het zich laat aanzien zal The Daily toch voor rock-'n-roll gaan zorgen. Want in de aankondiging van de lancering zal naast Rupert Murdoch ook Apple Vice President Internet Services Eddy Cue op het podium staan. Hij wordt gezien als het creatieve brein van Apple. die iTunes en de Appstore heeft bedacht. En dat niet alleen: Fast Company heeft hem het afgelopen jaar uitgeroepen tot de nummer 2 meest creatieve geesten in het bedrijfsleven. Pal achter de nummer 1: rockstar Lady Gaga. Als dat geen Rockstart is..!