Dezer dagen luidt de stelling dat de uitgevers een vuist moeten maken.'Ze moeten het digitale lezen in eigen hand houden. En ze moeten voorkomen dat één standaard de markt gaat domineren. Anders nemen de hardwareleveranciers het over, en die willen zoveel mogelijk apparaten wegzetten met content erop tegen de laagst mogelijke prijs.'

Hoe naïef kun je zijn?

Drie jaar geleden had je met deze opvatting hout kunnen snijden.
We hadden meteen op de Kindlefiets van Amazon kunnen springen of Bol.com kunnen paaien. Hadden als uitgevers gezamenlijk een digitale strategie met die partnesr kunnen uitzetten. Het publiek een betaalbaar en gebruiksvriendelijk apparaat kunnen voorschotelen waar snel meer functies aan werden gekoppeld. We hadden...
Amazon en Bol.com hebben het moeizame zaaiwerk opgeknapt. Uitgevers hebben voornamelijk de hakken in het zand gezet. Maar nu de leesapparaten ons om de oren vliegen en de eerste scheepsladingen van de Apple's iPad al onderweg zijn, is er voor uitgevers nog maar één uitweg. Schik je naar de grootste hardwareleveranciers. Kies voor die ene dominante standaard waarmee je helderheid schept voor het lezende publiek. En speel het spel behendig mee.
Moeten we steeds opnieuw het wiel uitvinden wanneer technologische innovaties de markt veranderen?
Nooit lag het primaat bij de contentmakers. Altijd waren de innovators machinebouwers.
Of het nu ging om drukkers, die persformaten dicteerden. Om televisiefabrikanten die met elkaar oorlogjes over PAL of NTSC-standaard uitvochten. Of neem de markt voor videorecorders. Daar liet Philips nuffig zijn V2000-systeem ten onder gaan omdat de heren uit Eindhoven geen pornofilms wilden verspreiden, terwijl de Japanse VHS-fabrikanten die schaamte allang voorbij waren. Dus wonnen ze dat oorlogje. Vul zelf de recente geschiedenis maar in: pc's met Microsoft's Windows, iPhone's MacOS X, nu tegen Google's Android smartphone.

Het is dus hardware or nowhere

En besef ook goed: het gaat niet over ‘lezen'. Het gaat over ‘multimedia'! Consumenten gebruiken media door elkaar: boeken, muziek, film, tijdschriften, nieuws, achtergronden, telefoon, sociale netwerken. We weten al twee decennia dat die convergeren. Heus, de mensen blijven ook nog wel van die media apart genieten, maar ‘crossmediaal' zal stap voor stap de harten van de consumenten veroveren. Want nu liggen die handige blenders in de winkel: alle media in één apparaat.
En dan willen we als uitgevers nu nog even een vuist maken? Nu op de valreep nog even de hardwareleveranciers onze tanden laten zien? Forget it!
Buig maar mee als een riet. Maak gebruik van de verdienmodellen die de hardwareleveranciers voor ons in de markt drukken. Sta niet te jammeren over prijsdumping als je zelf op internet niks beters hebt kunnen bedenken dan al je spullen gratis weggeven.

Ga nu als printuitgevers, met omroepproducenten, muziekindustrie en filmmakers om tafel.
Verover je publiek met hartverwarmende mediamerken. Maak vrienden! Heel veel vrienden!
Als je dan een A-merk hebt gebouwd en weer sterk staat, ga dan weer eens praten met de hardwarebobo's.
En onthou: "Speak softly, but carry a big stick".