Regelmatig worden we verblijd met geruchten dat Google of Apple bezig zijn een kiosk voor kranten of tijdschriften in te richten. Leuk, maar wat moet je er mee? Voor Nederlandse titels ga je naar je Nederlandse kiosk. Rond de app-kiosk is sinds kort een krachtmeting gaande tussen winkelketen AKO en een gelegenheidsverbond van uitgevers.

Begin september kwamen Weekbladpers, G+J Uitgevers en Sanoma met een gezamenlijke iPad-applicatie Tijdschrift.nl waar zo'n dertig digitale tijdschriften uit hun stal te verkrijgen zijn, zoals Panorama, Psychologie en Quest. Daarmee openen ze een gezamenlijk kanaal naast hun afzonderlijke titels in de Appstore van Apple. De nieuwe samenwerking is een signaal dat zo'n Alleingang waarbij je app verzuipt in het enorme Appstore-aanbod niet de beste verkoopstrategie is.

Klanten zoeken clout. Winkeltjes op een kluitje waar je kunt snuffelen wat van je gading is. Onderzoeksbureau GEA adviseerde vorig jaar al: ‘Massa is kassa' en daar zie je uitgevers nu naar handelen. Soepeler dan in de boekenbranche weten tijdschriftenuitgeverijen elkaar daarbij te vinden. Dagbladuitgevers zijn ook nog niet zover. Je mag hopen dat zij - naar het voorbeeld van het Franse ePresse - ook snel onder een gezamenlijke paraplu leren te opereren. Want met uitsluitend digitaal diversificeren in je eigen abonneebestand win je geen nieuwe gebruikers. Die snuffelen liever eerst in een kiosk. Het zou voor de hand liggen als tijdschriften en krantenapps in één ‘newsstand' te vinden zijn. Dan ontstaat er weer een platform waar klanten naartoe gezogen worden.

De app-kiosk AKO/Magworld was aardig op weg om naar zo'n breed platform toe te groeien. Sinds oktober vorig jaar is AKO's Magworld in de lucht, en intussen zijn er zo'n 125 tijdschriftenapps te vinden van publiekstijdschriften, special interest en vakbladenuitgevers. Zelfs figureren er enkele boektitels, maar dat is een mager lokkertje voor uitgevers van ebooks. In het tijdschriftenschap van Magworld staan ook de titels van Weekbladpers, G+J en Sanoma.
Maar kennelijk hebben deze drie uitgevers de behoefte om het alleenrecht van AKO te kortwieken. AKO-concurrent Bruna laat weinig van zich horen op het front van de mobiele distributie. ‘Dan zetten we zelf maar een tweede kanaal in de markt', zullen de drie gedacht hebben. Geen onverstandige zet, want de thuisbasis van AKO is tijdschriftenconcern Audax dat met tijdschriftendistributeur Betapress een machtige marktpartij in tijdschriftenland in huis heeft.

Het spiegelbeeld daarvan zien we bij Sanoma Magazines dat sinds januari één concern vormt met distributeur Aldipress, Voorheen viel Aldipress onder moedermaatschappij Sanoma in Finland. Met het nieuwe clustertje rond Sanoma Magazines komen we in de mobiele distributie dus weer de overbekende concurrenten Betapress en Aldipress tegen.
Nog zo'n klassiek beeld is dat de technologiepoot nu, via de distributeurs terugkeren in de uitgeefketen-ooit werden de grafische bedrijven massaal uit de uitgeverij verdreven. Bij de AKO kunnen de tijdschriftuitgevers namelijk voor de verrijking van hun tijdschriftpdf's met video, interactiviteit en andere multimedia terecht bij de appdevelopers van Magworld. Zoiets kun je straks ook in de keten van Tijdschrift.nl verwachten.

Persgroepbestuurder Van Thillo zei het nog op het recente Uitgeverscongres: Technologie is weer een hoeksteen van het uitgeversbedrijf. Maar kennis van online retail hoort daar nu onverbrekelijk bij.