Het was bepaald niet het hoogtepunt van de markt toen de oprichters van Hyves hun sociale netwerkgroep op 1 november vorig jaar aan de Telegraaf Media Groep verkochten. Analisten schatten de deal op zo'n 40 miljoen euro. Maar met de geboorte van personal social magazines en newspapers als Flipboard en - zeer recent- PostPost zou de waarde van de tien miljoen Hyvesleden nog wel een kunnen verveelvoudigen.

Flipboard, de social magazine app die meteen bij de lancering van de iPad een hit werd, presenteert je in een heel gebruikersvriendelijk magazine-interface tweets, posts, foto's en video's uit je eigen vriendennetwerk in combinatie met artikelen uit krantensites en tijdschriftensites die Flipboard via slimme rss-links van het web plukt. Al deze communicatiestromen worden in Flipboards eigen bladerbare grafische vormgeving op je iPadscherm gepresenteerd. Flipboard heeft intussen een flink aantal navolgers en pendanten op het web.

Maar PostPost lanceerde deze week een app in de Chrome Web Store van Google, die met zijn instant nieuwsstroom, in combinatie met alles wat je vriendenkring op Facebook publiceert of chat, het nieuwe model voor nieuwsconsumptie zou kunnen worden.

Dat is pijnlijk nieuws voor al die uitgevers die nu naarstig en bijdetijds bezig zijn om hun titels om te bouwen naar tabletapps.
Maar, laten we eerlijk zijn, het was te verwachten dat de prettige zekerheid rondom betaalde apps doorbroken zou worden. De bereidheid van iPadgebruikers (en hun soortgelijken met mobiele schermen) om te betalen voor digitale kranten en andere bladen in appvorm gaat inmiddels samen met een hele nieuwe consumptiecultuur van nieuws en informatie.


We lezen geen kranten meer zoals onze ouders dat, met hondentrouw, deden. De lezer is ook een ‘deler' geworden. Lezer, kijker, en gebruiker zijn versmolten in een informatieconsument die goeroes nu ‘viewsers' noemen. We geven elkaar graag een levensteken in de vorm van een retweet waarmee we een artikel, foto of video onder de aandacht van onze kennissen willen brengen. En wie een beetje vlotter is, wil zelf ook nog wel eens een stukje in de blogosfeer slingeren. Filteren, assembleren en distribueren dat zijn voor ons zelfbenoemde bloggies en twitterati de de sociale hoofdbezigheden geworden. Bij elkaar een lawine van signalen die je graag door een slimme aggregator in hapklare vorm en met handige sharingtools op je scherm gepresenteerd krijgt.

Social magazines en newspapers als PostPost, Flipboard (en -ook nieuw- NewsMix of Paper.li naast de al bestaande Pulse Newsreader, Reeder en TweetMag) zullen zich ontpoppen als stevige concurrenten voor de nieuwsapps van kranten en tijdschriften. De rrs-feeds van Next, Parool, Telegraaf, AD, Nu.nl en niet te vergeten van de regionale bladen (in hoofdzaak Wegener/MeCom) zullen in een zelfgebrouwen allegaartje bijeengebracht worden in slimme aggregatorapps. Want dat zijn deze customized social magazines.

En het helpt niet om je artikelen achter tolmuurtjes te verstoppen. Dat zal bestaande titels alleen nog maar verder vervreemden van de aanstormende ‘viewsergeneratie'. Zelf het initiatief houden, zoals de New York Times met zijn News.me is beter.
De Telegraaf Media Groep lijkt zich met de vooruitziende overname van het Hyves vriendennetwerk en zijn, met vallen en opstaan verworven, positie in de gamingindustrie het best te hebben gepositioneerd om in het Nederlandse taalgebied een geëigend aggregatormerk te lanceren.

Als de dagblad en omroepwereld daar door fusie of samenwerking geen andere modellen naast weet te plaatsen, dan zullen ze in de piramide dalen tot productiehuizen, die met hun werk moeten concurreren om een ‘slot' in de formats van de grote aggregatormerken.

Zo herleeft het gevecht om het beste plekje in het schap. Misschien wel het schap van TMG.