Het bericht dat de verkoop van iPad magazines zou dalen is in hoog tempo de wereld rondgegaan. 
 
De cijfers waarop dit bericht was gebaseerd werden door de ABC (de Amerikaanse HOI) gepubliceerd, de uitgevers zelf verstrekten de gegevens. Dat wil zeggen, de uitgever, enkelvoud. Alleen Condé Nast heeft cijfers vrijgegeven. 
 
Maar is het niet vanzelfsprekend dat Wired een daling laat zien? Iedereen die als eerste een iPad kocht, kocht de eerste Wired. Die wilde je zien (gewoon om gezien te hebben, niet eens om te lezen). 100.000 downloads. De verwachting dat dit iedere maand zou gebeuren acht ik naïef, alsof de lancering van een iPad-editie in 6 maanden tijd de losse verkoop in print zou overstijgen, terwijl er een maximaal lezers-potentieel wereldwijd van 'slechts' 3 miljoen iPads was. GQ, Glamour en Vanity Fair laten in vergelijking met Wired een zeer beperkte daling zien, maar ook deze lichte daling is begrijpelijk. Ook deze titels hebben een 'launch'-effect gehad en het ontbreken van abonnementen werkt nu eenmaal remmend op de groei.
 
Is dit de trend? Worden iPad-magazines niet het succes dat velen verwachten?
 
Het heeft me verbaasd hoe snel en hoe vaak het bericht van ABC is overgenomen door met name de vakpers (voor de media). Er leek wel een zucht van verlichting in te zitten: "Zie je, deze revolutie waait over". 
 
De CES, vorige week in Las Vegas, heeft duidelijk gemaakt dat het tegendeel waar is. Het zou namelijk zo maar eens kunnen dat het aantal tablets in korte tijd fors gaat toenemen. Het zou zo maar eens kunnen dat binnenkort het bieden van een abonnement op de iPad heel laagdrempelig wordt. Het zou zo maar eens kunnen dat de tablet-prijzen gaan dalen. En het zou zo maar eens kunnen dat Reynold's Journalism Institute gelijk krijgt en we collectief onze media op tablets gaan consumeren.
 
 
Bij WoodWing kunnen we, op basis van de data die door onze systemen loopt, van een groot aantal uitgevers met een iPad-titel de download-trends volgen. Ik heb de data-traffic van dezelfde uitgevers genomen als bij een eerdere meting. En heb hun data-traffic over de maanden september tot en met december opgeteld. Dit is het resultaat.
 
WoodWing Data Traffic
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Groei! Het aantal iPad magazines dat van deze 10 uitgevers is gedownload groeit aanhoudend in de afgelopen maanden. En in deze cijfers zit zelfs een Sanoma titel die, volgens Sanoma, enigszins teleurstellende resultaten laat zien.
 
 
Beste lezers, deze ontwikkeling waait niet over. Er wordt geëxperimenteerd, niet alles is succesvol, maar de trend zet door. Ik kan u verzekeren, de groei van het aantal iPad magazines (en de downloads ervan) laat sinds 3 April 2010 een aanhoudende, ja zelfs spectaculaire, groei zien. 
 

 


Het bericht dat de verkoop van iPad magazines zou dalen is in hoog tempo de wereld rondgegaan. Is dit de trend? Worden iPad-magazines niet het succes dat velen verwachten?

Beste lezers, deze ontwikkeling waait niet over. Er wordt geëxperimenteerd, niet alles is succesvol, maar de trend zet door. Ik kan u verzekeren, de groei van het aantal iPad magazines (en de downloads ervan) laat sinds 3 April 2010 een aanhoudende, ja zelfs spectaculaire, groei zien. 

Beste lezers, deze ontwikkeling waait niet over. Er wordt geëxperimenteerd, niet alles is succesvol, maar de trend zet door. Ik kan u verzekeren, de groei van het aantal iPad magazines (en de downloads ervan) laat sinds 3 April 2010 een aanhoudende, ja zelfs spectaculaire, groei zien.