De iPadapps vallen nu als ballen uit de kerstboom. Alle uitgevershartjes kloppen sneller. De kerstnummers die nu in de appstore liggen toveren ons nieuwe belevingswerelden op het tabletscherm voor ogen.

De Volkskrant heeft zich nu ook tussen Nu.nl, de Telegraaf en de NRC-titels genesteld. Bij de regionale dagbladen verwachten we heel snel de Leeuwarder Courant. Waar alleen Nu.nl duidelijk de website als referentie kiest, staat voor de anderen het papieren product model. Daarom wel bewegend beeld bij Nu.nl, maar nog niet ‘in app' bij de anderen. Dan heb je wel het gemak van een digitale krant in huis. Probeer als't sneeuwt maar eens de klantenservice te bellen omdat je krantje niet op de mat ligt!

Ook bij de magazineapps kun vaststellen dat die heel dicht bij hun papieren oorsprong blijven. Zo is het Viva-kerstnummer een groot feest van openklappende schermpjes. Het sneeuwt romantisch op de schitterende Viva-cover met Chantal, Caro, Lavinia, Dries, Sabrina en Noortje. Maar daar had ik wel dito muziek bij verwacht. Zoals die verderop in deze editie wel uit de smartlappenjukebox schalt. Dit nummer blijft een heel talige aangelegenheid (wel vrouwelijk!) waarbij achter een kopregeltje of een foto veelvuldig een nieuw tekstje openklapt. Heel interactief, maar weinig multimediaal, al ben ik wel blij dat ik nu een ‘cockblock' van een ‘chick crack' kan onderscheiden. "Je weet maar nooit..", zei de foute man.

Romantische muziek stroomt mij wel tegemoet bij de cynische Vrij Nederlandcover. Maar ook VN houdt stevig vast aan de bestaande grafische vormgeving. Je vaste lezers moet je nog maar even niet afschrikken. Bij de serie Tijd voor eten, koken met celebs, is dat een gemiste kans, daar had je Louise Fresco toch wel in de risotto willen zien spugen. Lef en lof komt toe aan columnist Micha Wertheim die de iPadlezer op video het achterste van zijn tong laat zien als een metafoor voor een welgemeende ‘butt show'. En dan is daar nog de grote VN Pubquiz. Een triviantspel in je VNapp om met een stel kroegtijgers op de borreltafel te spelen. Interactief doorzakken.

Autoweek heeft al een heel seizoen op de iPad achter de rug. En intussen heeft de redactie ook al weer een tweede sterk verbeterde versie van de app gelanceerd. Die ervaring zie je terug in de multimediale beleving. Ik zie op video wel acht professioneel gefilmde testreportages, waaronder een met minister De Jager. De auto's worden met alle beschikbare beeldgenres geanalyseerd en zelfs kan ik met een panoramafoto van Virro het interieur van een Audi A1 tot in alle hoeken en gaten bestuderen. Het originele kerstdiner dat Autoweek onder de motorkap bij 75 km per uur laat garen, had ik graag wat meer met de smaakpapillen beleefd. Maar ja, 't blijft een autoblad. Net voor het online gaan is ook de iPadversie van Voetbal International daar. De VI-webvideos kun je ook op de iPad volgen en is uitgebreide databaseservice om je favoriete clubs/spelers te ranken. Toch wordt VI gedragen door de fotografie, het blad kiest er ook voor om alle artikelen in de app via foto's te ontsluiten. En wat opvalt: deVIapp navigeert eigenzinnig in de webtraditie, dus bovenin het scherm. Helemaal conform de eyetrackingbevindingen van MediaTest.

Waar de Weekbladpers zijn iPadapps de ruimte laat om verschillen te onderzoeken heeft Sanoma op de iPad een duidelijke keuze gemaakt voor landscape. Dat is opmerkelijk. En uit een oogpunt van lezerseducatie een gedurfde stap. Viva en Autoweek  dwingen je iPad in de horizontale stand. Is het een bezuinigingsmaatregel (je hoeft maar een keer op te maken), of een keuze van de uitgever om lezers het volle pond te geven in hun beleving van dit mediumtype?

Richard Branson doet het anders met zijn app Project. Deze multimediale goocheldoos moeten we apart bespreken. Maar zowel bij de genoemde kranten als magazines komt één aspect heel krachtig naar voren: er is geen printmedium dat tegen de weergave van foto's op de tablet op kan! Alle redacties doen hun best om de prachtigste fotoreportages op de iPad te brengen. En jongens wat een feest! Geen wonder dat fotograaf Jochem Wijnands nu zijn eigen iPadonly-titel TRVL internationaal heeft gelanceerd.
Fotografie krijgt een nieuw leven op de tablet.