Een tijdje terug stond op deze site de stelling van GeenStijl dat uitgevers niet in staat zijn om echt vernieuwende initiatieven te nemen. De manier waarop grote organisaties bestuurd worden staat dat in de weg.

Zijn bedrijven van enkele duizenden werknemers in staat om echt unieke nieuwe initiatieven te nemen? Of zijn dit soort bedrijven beter af om nieuwe start-ups simpelweg te kopen nadat het eerste succes is behaald?

Als je kijkt naar de meest succesvolle websites, zoals geenstijl zelf, dan zijn ze inderdaad meestal klein begonnen en daarna gekocht.

De guoeroe op dit gebied is Henry Mintzberg. In zijn boek "Strategy safari" onderscheidt hij 10 archetypes voor strategievorming. Enorm versimpeld samengevat zijn er initiatieven die je op de strategische-planning manier kunt aanpakken (de Michael Porter manier). Maar er zijn ook veel initiatieven die je op de Gary Hamel manier moet aanpakken: learning by doing. Het belangrijkste criterium om tussen deze methoden te kiezen is de voorspelbaarheid van de markt.

De on-line uitgeefmarkt is uitermate onvoorspelbaar, dus....

Veel grote uitgeverijen zijn beter af door een oorlogskas aan te leggen voor overname van start-ups. Met hun bereik zijn ze wel uitstekend in staat om kleine initiatieven uit te rollen tot landelijke successen en te exploiteren. Daar kun je mooie processen, business cases en besturingsmodellen voor verzinnen...