Het antwoord op deze vraag is eigenlijk vrij simpel. Je schotelt de bezoeker van de website de advertentie voor waarbij de slagingskans het hoogst is.Dus als je betaald wordt per “click through”, dan schotel je de bezoeker de banner voor waarbij de kans op doorklikken het grootst is.

En toch doen nog weinig uitgevers dit. Waarom?Omdat het knap ingewikkeld is om dit goed te doen en veel adverteerders nog betalen op basis van het aantal keer dat de advertentie bekeken is.Maar dat gaat veranderen. Al is het maar omdat veel bezoekers het juist erg waarderen als zeer relevante advertenties worden aangeboden. 

Met behulp van “predictive analysis” kun je het gedrag van mensen analyseren en op basis daarvan ook hun gedrag gaan voorspellen.Sommige uitgevers in Nederland maken al gebruik van deze technologie om bijvoorbeeld hun abonnementenverkoop te ondersteunen met bijvoorbeeld in Nederland een uitgever die zijn conversie van proef-naar-vast verhoogde van 4% tot 9%. 

Voor on-line toepassingen heet dit “web-mining” en komen veel marketeers niet verder dan webstat of Google analytics. Terwijl marktleiders SPSS en SAS oplossingen bieden die veel verder gaan.Zo heeft een pilot bij de Deense uitgever Jubii tot een 40% verhoging van het aantal click-throughs geleid. Simpelweg door de advertentie aan te bieden op basis van de waarschijnlijkheid dat iemand door zou klikken.

Het lastige in dit vakgebied is dat je een enorme hoeveelheid complexe data moet interpreteren en daar generieke profielen uit destilleren. Maar voor mensen die het daarom maar niet toepassen verwijs ik naar de onderstaande quote:

“In God we trust

……. All others: bring data”  

Barry Barada, Sara Lee