Twee opvallende internetinitiatieven zijn er deze week, die markeren hoe belangrijk het social mediakanaal tegenwoordig is voor de vormgeving van onze maatschappelijke omgeving. Barack Obama heeft microblogplatform Tumblr gekozen als belangrijk wapen in zijn herverkiezingscampagne. En in Nederland hebben een aantal patiëntenverenigingen een bloggingcommunity gelanceerd onder de veelzeggende naam ‘Iemand zoals ik'. Ook bij Tumblr.

 Vrienden maken en ‘liken' begint ons sociale leven te overheersen. Dat heeft alles te maken met de dominante rol die social media spelen in onze tijdsbesteding. We leren steeds massaler en sneller hoe we in de blogosfeer ons sociale netwerk moeten opbouwen en managen.

Obama heeft zijn presidentschap in belangrijke mate te danken aan de internetgeneratie. Nu hij keihard moet knokken voor een herverkiezing na zijn veelbekritiseerde eerste ambtstermijn, zijn alle ogen gevestigd op zijn internetstrategie.
Zoeken naar ‘Iemand zoals ik' is een dagelijkse bezigheid geworden. Daarom is de keuze van het Obama-team voor Tumblr als social mediakanaal een aanwijzing waar hij zijn medestanders hoopt te vinden. Tumblr bereikt vooral jonge volwassenen ( ‘Facebook is for kids') en het platform biedt veel betere mogelijkheden voor storytelling dan Twitter.

Tumblr wordt wel omschreven als ‘uitgebreider dan Twitter en kleiner dan een blog.' Volgens internetwatcher Techcrunch rekenen de Obamastrategen erop dat de unieke reblogfunctie van Tumblr een geweldig uitzaaiïngseffect zal hebben op de buzz (en daarmee de media-aandacht) rond zijn herverkiezingscampagne.
Nielsenonderzoek (handzaam samengevat door Publishr) laat zien dat in de Amerikanen een kwart van hun tijd besteden aan internet en dat daarbij social media en blogs de meeste aandacht krijgen. Die trend is ook zichtbaar in de internetpopulaties buiten de VS. Wat daarbij opvalt is dat steeds meer mensen de social mediaplatforms benaderen doormiddel van apps.

Het mensvriendelijk maken van internetgebruik levert een belangrijke bijdrage aan de democratisering van het internet. Steve Jobs gedachtegoed is universeel doorgebroken. Niet alleen verappiseert het computergebruik, maar apps zijn ook de dominante interfaces op mobiele apparaten, in hoofdzaak smartphones. Dat verklaart ook de opmars van de ouderen op de sociale mediafora. Volgens het Nielsenonderzoek is het mobiel gebruik van sociale media in de leeftijdsgroep 35-54 sinds het derde kwartaal van vorig jaar met 68 procent gestegen. Voor de 55-plusser is die stijging zelfs 109 procent.
Het verklaart ook de sterke opkomst van Tumblr. Het sociale mediaplatform wist zijn bereik sinds vorig jaar te verdrievoudigen. Het is nu in tijdsbesteding in de VS het derde bloggersplatform achter Facebook en Blogger (waarbij de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Facebook de twee volgers ruim overklast). Geen wonder dat investeringsengelen nu graag miljoenen in Tumblr steken.

Tegenover de 140tekens-beperking die Twitter onderscheidt van blogs en email, stelt Tumblr juist zijn gelikte vormgeving en zijn mogelijkheden om met alle multimediale mogelijkheden samen een verhaal te creëren.
De kracht van dat verhaal ontstaat door de gedrevenheid van zielsverwanten en lotgenoten. Wie met anderen een onfortuinlijk levenslot deelt als chronisch zieke, heeft samen met die lotgenoten een diepe waarheid te vertellen. De wereld ‘liked' jou niet. Maar omgekeerd is dat nog geen reden voor ‘iemand zoals ik' om de wereld niet te ‘liken'.