Dat was de kern van de openingspresentatie die Gary Leonard gaf op het Mediapark jaarcongres. De kern van zijn boodschap is dat je geld moet verdienen om de content heen, omdat de content zelf inherent gratis wordt.

Je kunt, volgens hem, geen geld meer verdienen aan zaken die bekeken, gelezen of beluisterd worden. Zijn advies is om zaken te verkopen die niet te kopiëren zijn en de bezoeker te laten betalen voor premium abonnementen.

Een voorbeeld dat hij gaf was Pandora. Een gratis internet radiostation waar de muziek gratis is, maar de gebruiker betaalt voor een premium versie met meer functies. Daarbij zullen veel content producenten volgens hem zich gaan transformeren tot aggregators die voor een bepaalde doelgroep informatie verzamelen.

MAAR: als iedereen geld verdient rondom de content en zich gaat richten op verzamelen, wie gaat er dan de content nog maken? En hoe gaat deze journalist dan betaald worden?

De vergelijking met een internet radiostation gaat volgens mij dan ook niet op. Voor de schrijvende pers zijn er geen internationale verrekenmodellen en is er geen Buma en geen I-tunes. Veel bands en artiesten verdienen het meeste geld aan optredens maar of dat nu het verdienmodel voor de toekomst wordt voor journalisten....

Wie het weet mag het zeggen. De oplossing om geld te verdienen rondom de content kan uitkomst bieden voor uitgevers, maar is niet de oplossing voor de journalistiek.