Twitter zij dank kwam ik bij één van de meest ontroerende speeches die ik in mijn leven heb gehoord: Steve Jobs ‘Stanford Commencement Speech 2005'. Jobs toespraak tot de afzwaaiers van Stanford University. Die ervaring deel ik waarschijnlijk met vrijwel alle drieënhalf miljoen kijkers naar het vijf jaar oude YouTube-filmpje. Het zijn de levenslessen van een man die de dood regelmatig in de ogen kijkt.

‘De dood is de beste uitvinding van het leven.'

Het is deze brute constatering die Steve Jobs voorhoudt aan honderden jonge afstudeerders die vol verwachting het leven instappen. Maar Jobs weet zelfs een jong mens ervan te overtuigen dat de dood je scherp houdt. Elke dag dat je niet trouw bent aan je zelf en aan je echte doel in het leven is een verloren dag in het gezicht van de dood. Dus: ‘Love what you do. Keep lookin', don't settle!'.

De nu 55-jarige Steve Jobs oogt zelf als de Dood van Pierlala. Dat is niet verwonderlijk sinds in 2003 alvleesklierkanker bij hem werd geconstateerd. Hij werd daar met succes aan geopereerd. Maar zijn tijdelijk terugtreden om medische redenen op 17 januari jongstleden is niet de eerste keer in de afgelopen jaren dat zijn gezondheid hem in de steek laat.
Beursanalisten houden het medische dossier Jobs dan ook gedetailleerd bij. Want de kwalen van de Apple-voorman vinden direct hun weerslag in de beurskoersen.

Die Stanfordstudenten zijn stuk voor stuk leden van een generatie die er dankzij de welvaart, de technologie en de mediacultuur een hyperindividualistische levenswijze op na houdt. Het is de zogeheten Generatie Y die is opgegroeid met internet, smartphone en mobiel werken en die zich bedient van allerlei sociale netwerken om met elkaar en de rest van de wereld in contact te blijven.

De les van Jobs is voor hun een ‘fact of life'. Zij werken niet in het zweet huns aanschijns. De midtwintigers van nu hebben de middelen om zich af te kunnen vragen of zij hun tijd wel doorbrengen met de dingen die hen persoonlijk gelukkig maken.
Alle keuzes die ze willen of moeten maken kunnen zij met een veeg over het touchscreen van hun mobiele computerscherm beantwoorden. Voeg daarbij dat zij met open armen op de arbeidsmarkt ontvangen worden en je beseft dat de generatie Y bestaat uit louter prinsjes en prinsesjes.

Alleen al in Europa gaan het komende decennium naar schatting zo'n veertig miljoen mensen met pensioen. De grote vergrijzings- en ontgroeningsfase is aangebroken. En daarmee de opmars van de ‘multiscreener' in de media-arena en van de ‘BYOD-er' in het moderne bedrijfsleven. De nieuwe consument hopt de hele dag lang al multitaskend van het ene scherm naar het andere scherm. In een recent onderzoek van Microsoft Advertising en Twist blijkt dat ook in ons land 1 op de 3 Nederlanders zich gedraagt als een multiscreener die gelijktijdig gebruik maakt van tv, internet, laptop/pc mobiele telefoon, en de tablet (de laatste wordt in het Microsoft onderzoek niet genoemd, maar is sterk in opmars). Mediaconsumptie en kanalen lopen bij de multiscreener volstrekt door elkaar, schrijft Adformatie. Het is aan de contenteigenaar om te segmenteren in welke situatie welk scherm de voorkeur geniet.
Dit gedrag neemt de Generatie Y mee naar de werksituatie. En liefst ook op het eigen ‘device' dat helemaal volgens jouw persoonlijke wensen is ingericht. In de flexibele kantoren van Het Nieuwe Werken is ‘Bring Your Own Device' (BYOD) het motto.
Dat leidt tot een nieuwe omwenteling. De Y-ers zullen de internetmanagers die werknemers een star systeem met vaste computerapparaten opdringen van het pluche verdrijven. En zo groeien we naar een cultuur van cloud computing en gevirtualiseerde applicaties op plekken waar privé en werk niet langer van elkaar te onderscheiden zijn.

Steve zei het al: ‘Keep lookin', don't settle'