Ik was een beetje media moe.

Dat is niet handig in mijn vak en ik weet ook niet exact waardoor het komt, maar ik had het gehad met discussies over de toekomst van de media. Je kon geen tijdschrift, website of mailtje openen of het ging er weer over.

En of het nu aan de crisis lag of aan voorjaarsmoeheid, ik weet het niet, maar alle verhalen ademden pessimisme of ronduit depressiviteit. Wat me vooral irriteerde in deze discussies was dat ze weer over een algemeen toekomstbeeld gingen en totaal niet concreet werden.

Maar... die periode lijkt voorbij. De afgelopen weken zie ik duidelijk lichtpuntjes. Vooral in de vorm van concrete lanceringen en stappen.

Zoals ik hier al eerder schreef verwacht ik erg veel van e-books. En juist op dit vlak waren er verschillende lanceringen en initiatieven. Amazon introduceerde de nieuwe Kindle, maar mooier nog is de FLEPia van Fujitsu; een e-book dat 260.000 kleuren kan weergeven en 177 gram weegt.

En erg interessant in dit speelveld zijn natuurlijk de geruchten rondom de introductie van de Apple Mediapad waarmee Apple een device aanbiedt dat een mix is tussen een tablet-pc, een i-pod en een e-book reader.

Nu wachten op de eerste krant die haar papieren product volledig vervangt door een e-book reader. Financieel kan het makkelijk omdat de kosten van krantenuitgevers voor 50% aan het papieren product vasthangen.

Je moet wel een beetje lef hebben.


Onderwerpen: Digitaal papier, e-boeken, Innovatie, kranten.