De oude Rupert mag dan een politieke intrigant zijn met een ultra conservatieve inslag, voor de mediavernieuwing is hij goud waard. De 79-jarige tycoon begint op zijn ouwe dag nog een revolutionair nieuwe iPadkrant, de Daily. Volgens de Guardian is er al een redactie van honderd man gevormd, en niet de minsten. Let wel, puur voor de iPad. Want Murdoch ontwikkelt deze nieuwe titel samen met Steve Jobs en die trekt daarvoor een flink blik Apple techneuten open. En in het nieuwe jaar moet de krant er liggen. Naar verluidt voor een zacht prijsje van 99 dollarcent per editie.

Murdoch heeft ook een warm plekje bij mij omdat hij, ondanks zijn oorlogsverklaring aan de ‘gratis'-cultuur op internet, de fraaie iPadapplicatie van zijn New York Times gratis ter beschikking stelt. Dat is elke dag een feestje. Vier het zolang het kan! Dat is helaas nog maar kort, want "begin 2011" gaat de applicatie achter het betaalslot.

Zoveel andere titels zouden de NYTapp ten voorbeeld genomen hebben. Maar, jammer genoeg is daar bij grote namen in Nederland weinig van terug te vinden. De NYT presenteert zijn verhalen in een Flipboard-achtige omgeving. De app ( de tweede versie sinds de introductie van de iPad) opent met een voorpagina waarbij alleen het hoofdartikel met een tweekoloms kop en dito foto enige hiërarchie meekrijgt. Door te klikken op de intro's kom je in het artikelscherm dat je een mooie rustige tweekoloms opmaak toont waar de advertenties in een natuurlijke verhouding tot de tekst zijn opgenomen. In de navigatiebalk kies je uit de 25 secties die de krant te bieden heeft. De grootste multimediale rijkdom zit in de dagelijks aangevulde video-sectie. Dat is een showcase voor documentaire storytelling in drieenhalve (3 1/2) minuut. Voor de NYT geproduceerd en allemaal van IDFA-kwaliteit. Ook de artikelen zijn verrijkt met slideshows en korte, professioneel geschoten videoreportages, waar we de journalisten of (film)recensenten aan het werk zien. Ga bijvoorbeeld naar de Science-sectie en bewonder de schitterende hersenfotografie in ‘Portraits of the Mind'. Als je 't nog niet hebt gedaan, snel downloaden die gratis app!

Nederlandse kranten als De Telegraaf en de NRC steken daar met hun app toch wat magertjes bij af. Hoewel zij op een adequate manier via hun respectieve apps de iPadlezer de beleving van zijn dagelijkse krantje bezorgen, begin je de beperkingen van de vormgeving nu wel te voelen. Beide kranten hebben ervoor gekozen om hun krantenpagina's als facsimile over te brengen naar de tablet. Door op het artikel te klikken krijg je een scrollbare kolom met in de aanhef de foto die bij het artikel is geplaatst. Alles op een vaste maat. Het facsimile-beeld heeft als voordeel dat je als lezer het relatieve belang meekrijgt dat de redactie aan een nieuwsfeit toekent door de vertrouwde krantvormgeving en bekopping . Bij het daadwerkelijk lezen gaat die ervaring weer verloren en blijf je hangen in een saaie kolom.

De NRC behandelt de adverteerder als voetveeg, want die zit vastgenageld in het facsimilebeeld en is niet klikbaar. Heel hinderlijk voor de lezer is het tot vervelens toe terugkerende I.M.metje aan het eind van elke scrollkolom. De Telegraaf doet dat beter door de adverteerders eigen pagina's te geven als je door de krant bladert. Maar, geen video's en geen andere multimediale verrijking in deze apps.
Je kunt natuurlijk binnen de app kiezen voor de HDversies van de websites. Die zijn vaak te prefereren, al zijn ze minder compleet dan de krant. De Telegraaf schotelt je dan netjes gemaakte video's voor, maar die overstijgen het niveau van de straatinterviewtjes niet. Bij de NRC-website kun je dan hooguit profiteren van de interactiviteit en de bloggers, en af toe krijg je een linkje naar YouTube. Wat ook wel gebeurt, is dat er naar een Flashsite gelinkt wordt die je op de Flashboycottende iPad niet kunt zien.

Er valt nog veel te wensen. Maar zo lui als de Elsevierapp, die (voor € 3,99 mind you!) alleen 1-op-1-screendumps van het magazine durft te bieden, zijn de meeste titels gelukkig niet.
Wat ben ik blij met mijn zeilappje Ziltmagazine dat mij maandelijks (Geheimtipp:gratis) een heel leesbare pdftijdschrift stuurt met een schat aan video's, bloedstollende films soms.

Tablet te duur? Ga dan nu snel naar NRC Next en haal een gratis iPad bij een 2-jarig abonnement van net geen 36 euri in de maand!