Nu alles kan, zijn oude beschermingsconstructies een blok aan het been. Een Commissariaat voor de Media, De Wet op de vaste boekenprijs, de Mediawet, de regelgeving rond het wetenschappelijke boek, het is markant cultuurbeleid. Maar helaas, uit een voorbije cultuur.

Vandaag zijn het keurslijven die verschroeien in de digitale allesbrander. Het onderscheid tussen origineel en kopie, tussen tekst, beeld en bewegend beeld, tussen eigendom en leen, tussen piraterij en  legale transactie, alles verdampt. Allemaal zien we ons handeltje naar de bliksem gaan omdat vreemde indringers lak hebben aan de oude scheidslijnen, waarmee we eigen baas speelden in onze keurig aangeharkte branchetuintjes.

Cross-overen

KPN gaat kapot aan gratis internetverkeer op z’n mobieltjes. Boekwinkeliers zien hun statige negotie opgaan in fusionwinkels waar je je haar laat knippen boven  je vers gekochte boek. Albert Heijn koopt internetboekhandel Bol.com. En het Commissariaat van de Media moet zich buigen over de vraag of een app wel in één pakket met de papieren versie verkocht  mag worden.  Goedemorgen!

De overzichtelijke NUV-bedrijfstak: dagbladbestuur naast boekenbestuur, naast vak-en wetenschapbestuur, met de rug naar omroep en muziekindustrie, zien aan hun voeten een walgelijke bende van overspelige en losbandige ict-knaapjes en dito wichtjes die cross-overen dat het een lieve lust is. ‘Ja jongen, er is wel wat veranderd in dit vak.’

Het goede nieuws is, dat anno 2012 het experiment hoog genoteerd staat in de mediasector. Niemand weet hoe het moet, want niemand weet hoe de internetwereld er over vijf jaar uit zal zien. Stil blijven zitten in je klassieke mediahokje is geen optie. Stil zitten is geslacht worden. Wie het experiment aandurft geeft in ieder geval zélf vorm aan wat er in die komende vijf jaar gestalte krijgt.

Dat grote, maar ook kleine uitgeverijen hun kennis van papier en websites nu uitbouwen naar omroep  en social media is een gewaagd en riskant experiment. TMG met Hyves, Sanoma met SBS, maar ook Hans Perukels AKP met WildFM. Het betekent dat je oude zekerheden moet opgeven om door trial and error een nieuw multimediaal contentbedrijf uit de grond te stampen.

Permissie

Er is één troost: je bent niet alleen. Je mág zelfs niet alleen experimenteren, want in de nieuwe werkelijkheid moet je alles delen om te mogen slagen. Je hebt de permissie nodig van je publiek om verder te kunnen gaan op de weg die je wilt inslaan. Wie dit mijnenveld  betreedt  moet een groep spoorzoekers om zich heen hebben.  Er was een tijd dat je als uitgever kon zeggen: ‘Wilt u allemaal even uw mond houden. Wij bakken wat nieuws, en als dat klaar is zullen we u wel vertellen wat we bedacht hebben’.

Nu moet je je fanbase aanspreken en deelgenoot maken van je plannen. In je social media netwerk draait het om het vinden van een kleine groep ambassadeurs. Daar komt geen omkoperij of chantage aan te pas. Maar je moet ze wel weten te raken. Als zij je idee verder verspreiden weet je dat je permissie hebt om met jouw content de markt te betreden.  Het zij als auteur, als uitgever, als muzikant, programmamaker of als crossmedia-bedenker.

Cutting edge

Marketinggoeroe Seth Godin mag graag zeggen dat je in deze tijd van overvloed je product ‘schaars’ moet maken (De Beste.., De Eerste..). Ik zou daarvan willen maken, dat je project onderscheidend moet zijn. Blijf proberen tot je hebt uitgevonden wat er cutting edge is aan je uitgeefidee.   

En vertel het dan vooral aan je ‘vrienden’.