In Arnon Grunbergs laatste roman ‘Huid en haar' runt de hoofdpersoon met de smsfunctie van zijn mobieltje een heel netwerk van ontrouw en overspel. Uiteindelijk wordt hij opgeknoopt door de Facebookpagina van zijn doorgedraaide studente. In dit onderscheid tussen sms voor de veertigers en Facebook voor de twintigers ligt een brede generatiekloof besloten.

Een aardig weetje in dit verband (ontleend aan het eindejaarsnummer van ManagementTeam) is het volgende: "Social media is dit jaar doorgestoten naar de nummer-1-positie als tijdsbesteding op internet. Jarenlang was die titel voorbehouden aan....pornografie."

In de nieuwsstroom van de afgelopen weken wordt het karakter van onze digitale conversatie een moordende kracht toebedeeld. De kogel die in Tucson Arizona Congreslid ‘Gabby'Giffords velde, kwam voort uit dezelfde vergiftigde media-atmosfeer als de kogel die in mei 2002 Pim Fortuyn de dood injoeg. De hoofdstroom in de demoniseringsdiscussie die nu ook in de VS is losgebarsten, komt erop neer dat social media onze sociale verbanden bepaald niet hechter maken, maar juist afbreken.

Zoals de veertigers hun mobieltjes gebruiken om huwelijken te ondermijnen(en scheidingen leiden tot kinderen met een strafblad, leerde een onderzoeker afgelopen week) met over de schreef gaande smsjes, zo gebruiken de min-twintigers Facebook en soortgelijke om hoge muren op te trekken rond hun digitale vrienden-kring. Want door samen te schelden op mensen die er niet bij horen verstevig je de band met de mensen die bij jou horen. In de duistere krochten van social media ettert dit zover door dat geïsoleerde geesten hun geweer laden en de niet-vrienden onder schot nemen.

Zo wordt Facebook ineens Zwartboek.

Een beetje bezinning op onze ruwe conversatiecultuur op internet kan geen kwaad. Maar we moeten ook niet doorschieten naar een weg-met-de-social-media-beweging.
Social media brengen ook veel moois. Uit datzelfde MT-artikel pluk ik het weetje dat één op de vijf Nederlanders een baan, een huis, nieuwe klanten, of zelfs de liefde van zijn leven heeft gevonden via Facebook, Hyves, LinkedIn of Twitter.
En bij de hechte, 8000 vrienden sterke LinkedIncommunity Dutch Media Professionals was het zelfs even slikken toen oprichter Jeroen Jonker Roelants plotseling afscheid nam. Hij trekt zich terug in de verstilling om een ‘kersthit'te gaan schrijven.
Dat wordt zonder twijfel een roman over social media.