Zolang uitgevers dit niet accepteren en blijven focussen op omzetgroei, dan gaat het mis. Dat is de essentie van mijn gesprek met Henk Blanken (adjunct hoofdredacteur NDC/VBK en media-guru - zie http://www.henkblanken.nl/).

De on-line verdiensten liggen een factor 10 tot 100 lager dan de verdiensten in print, bij een vergelijkbaar bereik. Dat is op zich niet nieuw, maar de meeste uitgevers willen er nog niet aan.

Het advies is om te accepteren dat de inkomsten uit print zullen dalen. Daar zul je je organisatie op moeten inrichten. On-line is interessant, maar daar kom je niet verder dan kleine groepjes mensen die initiatieven nemen met relatief beperkte omzet.

Er moet flink geïnnoveerd worden. Uitgevers en journalisten zijn daar niet erg sterk in. Je moet je papieren product juist omarmen en daarin de realiteit accepteren. Gericht op innovatie binnen het papieren product zelf. Niet al je kaarten zetten op on-line ambities.

Met een focus op winst kun je nog lang mee. Met een focus op omzetgroei maak je de organisatie kapot.