Playboy wil graag in de Appstore. Maar de kuise toelatingsregels van Steve Jobs houden de Applepoort dicht. En dicht blijft'ie, zelfs als de afgewezenen met hun eigen iPadapps de winkel van Apple droogleggen.

De standaard van Jobs ontketende evenzeer een debat over de grenzen van seksuele tolerantie, als over de gedwongen winkelnering voor uitgevers die het iPadpubliek hun tijdschriftenapp willen verkopen.

De Playboycase brengt beide aspecten op een ironische manier bij elkaar. Het vrouwenblad Viva offerde zonder veel tegensputteren zijn gezichtsbepalende blootrubriek Anybody om de Appstore binnen te mogen. Maar Playboy realiseert zich dat het zijn reputatie, hoogwaardige artikelen te combineren met vrouwenbloot dat tot op't randje gaat, niet mag opgeven. Die mix bezorgde het blad de positie van megauitgeefmerk dat ongecensureerd in de kiosk ligt.

Maar dames die meer dan hun navel onthullen, botsen met de braafheid die Apple afdwingt.

Het debat over de appbetutteling is door het mediaspektakel over de arrestatie van IMF-topman Dominique Strauss-Kahn, wegens een verkrachtingsaanklacht, uitgegroeid tot een brede maatschappelijke discussie over seksisme. Vermakelijk genoeg komen we daarbij terecht in een verwarrende serie cultuurschokken, waarbij het Franse oh-la-la-gevoel geplaatst wordt tegenover het Amerikaanse puritanisme. Maar ineens blijken de Franse vrouwen helemaal niet meer gediend te zijn van de vrijpostigheden van de Franse man. En in het preutse Amerika is vrijelijk alles te koop waar de dominee zijn taboe of fatwa over heeft uitgesproken.
Natuurlijk is er een duidelijke grens tussen verleiding en verkrachting. Verleiding hoort tot het domein van de erotiek, verkrachting is daarentegen puur geweld. De dubbelheid in de man-vrouw-relatie leidt ertoe dat mannen vaak impulsief domme dingen doen (ik heb het niet over lapin chaud DSK, met hem lijkt meer aan de hand). Een lastig hoofdstuk. Want hoewel vrouwen met respect behandeld willen (en moeten) worden, vinden ze een flirt vaak ook complimenteus.

In domineesland zijn de regels helder. Maar daar regeert de hypocrisie, want het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Ook Apple lokt met zijn fatsoensnorm andersdenkenden uit om concurrerende kanalen te ontwikkelen. Zoals Playboy nu doet met zijn webapp die vrijwel dezelfde gebruikservaring biedt als een gelikte tijdschriftenapp in de Appstore. ‘En dan zonder de 30-procent-afdracht aan Apple', zal de uitgever er verlekkerd aan toevoegen.
Die hoogwaardige, soepele consumentenbeleving van de iPadapp is dus gewoon op je eigen webkanaal te realiseren met een combinatie van HTML5 en CSS3. Voor Playboy gebouwd door OnSwipe, maar in Nederland bijvoorbeeld ook te realiseren met Woodwing.

Toch blijft het veelzeggend dat Playboy het liefst in de Appstore zou staan. Daar heb je zowel de uitstraling van de superieure gebruiksvriendelijke Apple-omgeving, als de bereidheid van de consument om wél voor een app te betalen, terwijl men dezelfde content op het web alleen gratis wil downloaden.

Apple heeft zijn tegenzet al aangekondigd: in de nieuwe versie van IOS (IOS5) zit een heuse tijdschriftenkiosk, met ‘echte' gevisualiseerde tijdschriftschappen. Dus net als iBooks een eigen iPad-sectie met meer exposure voor de nieuwste editie van je blad. IOS5 wordt dit najaar gelanceerd.

Maar bewaar me voor de doodsaaie braafheid van al die covers!

Dus Viva, ga het gevecht aan over die Anybody-rubriek"!
En Panorama, breng die reportage ‘Met Google Streetview op de Wallen'
Esquire onthul: ‘De duistere kant van Mark (belichaamd door Ingrid)'
Vrij Nederland: ‘Tweede Kamerlid twittert ontuchtfoto'; op de cover ermee.
Of Omroep Max, ‘Web-cast: Hete konijnen in de Senaat'
En, nog een herkansing voor Sanoma: ‘De Nederlandse Playboy, nu ongecensureerd!'

Dit zijn natuurlijk ideetjes uit een oververhit brein. Maar vooruit,‘t is zomer.

Naschrift: Op 23 augustus 2011 werd Dominique Strauss-Kahn door de Amerikaanse rechter ontslagen van rechtsvervolging. 

* In de zomer geen weekblog. De eerstvolgende aflevering verschijnt 24 augustus