"Het valt mij op hoeveel aandacht Bright op dit moment krijgt. Eerst lees ik het bericht op Nu.nl en nu hier. Men introduceert een App onder de term "screenzine", wat niets meer is dan een iPad App met exclusieve content. So what?!" Schreef een reaguurder. Ja. ‘So what!'

Nou ja, als Bright hoofdredacteur Erwin van der Zande al maanden zijn nek uitsteekt om ons op de hoogte te houden van zijn queeste om de eerste voldragen iPadonly Brightapp te lanceren, dan verdient ‘t zeker onze aandacht als ‘ie er dan eindelijk is.

En die beloofde 90-minuten-documentaire zit er ook echt in!

Hoe kort is het maar geleden dat je flink moest bufferen voordat je een video van die lengte op je desktop kon bekijken. Nu dan mobiel, meteen opstarten en zonder hapering afspelen. ‘So what!'

Zo snel zijn we al verwend door de ipaddisering van het digitale tijdschrift, sorry, ‘screenzine'. Bright vindt dat een nieuw mediumtype een typerende naam verdient. Niet geheel toevallig is Screenzine ook de naam van de start-up van Van der Zande samen met art director Luis Mendo. Het screenzine moet zich met zijn accent op multimediale beleving onderscheiden van het papieren tijdschrift, waar Erwin van de Zande gelukkig ook nog een mooie toekomst voor ziet. Je vraagt je wel af waar hij nu met dit screenzine naartoe wil. Want meteen bij de lancering van deze app wordt al aangekondigd dat de volgende versie deel zal uitmaken van een geïntegreerde app die een combinatie gaat vormen tussen de website, het blad en het screenzine.
We moeten dit themanummer dus kennelijk zien als een ‘teaser' voor het echte werk. Voor 4 euro biedt uitgever Veen Magazines hem aan in de App Store. Iets meer dan de helft van het bedrag van 9 euro waarvoor Van der Zande de app aanvankelijk aankondigde. Een prijsstelling waarvoor de uitgeverij de eerste dag meteen 300 downloads mocht noteren.

En natuurlijk vraag je je dan af: ‘kan het uit?' Dat zal vast niet het geval zijn. Heel openhartig meldde Bright dat deze productie zo'n 12 duizend euro heeft gekost. Een moedig innovatiebedrag voor een eenmalige app. Met de distributiekosten van Apple eraf moet je dan ruwweg 4500 apps verkopen om uit de kosten te komen. Daar zal wel niemand op rekenen.
Het is een app met visie. In lijn met andere screenzines toont ook Bright zijn scherm alleen liggend, in landscapeformaat. Verder heeft de ontwerper zich niks aangetrokken van de intussen rondzoemende navigatieconventies op de tablet. De inhoud van dit aan design gewijde themanummer wordt in het openingsscherm gepresenteerd als twaalf losse items. Inclusief de twee launching advertisers. Van die tien redactionele items wordt er dan één besteed aan een licentie voor de anderhalf uur durende documentaire ‘Objectified' uit 2009 van Gary Hustwit. Deze momentopname van de stand van zaken in industrieel design heeft de klasse van een historisch document. Een duidelijk redactioneel statement. Al kreeg ik na een uur filosoferende designerportretten wel steeds opdringeriger Franz, de cup-a-soup-designer op mijn netvlies. Maar dat is een kwestie van smaak.

Verder zit alles erin. De 360ºfoto en tal van videosnufjes in een stadswandeling door avantgardistisch Eindhoven (wel die camera stabiliseren!). Een mooie en praktische infographic die je continu bijpraat over alle actualiteiten rond de iPad en een interview met een schetsende Renault-ontwerper Laurens van den Acker in een origineel iPad-format. Niet te zuinig. Veel beeld, weinig tekst. De lange verhalen bewaart Bright voor het papier.
Van der Zande heeft zijn nek uitgestoken en toont redactioneel allure. Zakelijk wordt het een traject van langere adem. Maar dat het kan, toont Wall Street Journal die nu in korte tijd 200.000 abonnees voor zijn iPad- en ereaderversie heeft geworven.