Hans Fermont schreef er al over in de laatste Mediafacts, multi-channel publishing is hot. En niet alleen in Nederland. De behoefte van uitgevers om content voor meerdere output-kanalen te kunnen hergebruiken groeit. Er werd al lang over gesproken, maar we zien wereldwijd steeds meer uitgevers die het nu ook echt (gaan) doen. 

 
De toename van multi-channel publishing wordt deels veroorzaakt door een noodzaak om iedere doelgroep met het juiste medium te bereiken en het wordt deels veroorzaakt door een toenemend aantal redacteuren dat bereid en in staat is om voor meerdere mediatypen content te creëren. Maar daarnaast lijkt er nog iets aan de hand te zijn.
 
De komst van de tablet heeft (opnieuw) de discussie op gang gebracht hoe de uitgever zich het best kan organiseren. In eerste instantie wilden uitgevers zo snel mogelijk een tablet uitgave hebben. Om te kunnen experimenteren, te kunnen meten en ervaring op te kunnen doen. De manier waarop dit tot stand kwam was ondergeschikt. Intussen lijkt een tweede fase aangebroken. Mede veroorzaakt door de nog beperkte opbrengsten wil de uitgever niet alleen kunnen publiceren naar de tablet, men wil efficiënt kunnen publiceren naar de tablet.
 
De mogelijkheden van de tablet zijn intussen duidelijk, de verdien-modellen worden steeds helderder, de Apps om publicaties mee te lezen worden gelijkwaardiger en de verkoopcijfers (van de iPad) maken de verwachtingen van de nieuwe doelgroep waar. De grote vraag lijkt nu: Hoe moet een uitgever zich organiseren om de tablet zo goed en zo goedkoop mogelijk aan het portfolio toe te voegen?
 
Een aparte redactie voor de tablet, naast print en online, was eventjes praktisch, maar, zeker gezien de nog beperkte inkomsten, niet rendabel. Een mix van print- en online- vaardigheden lijkt een vereiste te worden. Michiel Buitelaar sprak er al over tijdens de WoodWing XPerience in mei in Amsterdam. Zo'n mix bundelt niet alleen de vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het beste eind-product het biedt ook de mogelijkheid om met één team, efficiënt voor meerdere output-kanalen te werken.
 
Het toevoegen van de tablet aan de media-mix leidt er zodoende toe dat uitgevers een extra reden hebben om de scheiding van redacties per medium-type los te laten en (nu echt) te gaan werken met multi-mediale teams. Teams die het merk in print, online en op de tablet maximaal uitdragen.

 


 
De toename van multi-channel publishing wordt deels veroorzaakt door een noodzaak om iedere doelgroep met het juiste medium te bereiken en het wordt deels veroorzaakt door een toenemend aantal redacteuren dat bereid en in staat is om voor meerdere mediatypen content te creëren. Maar daarnaast lijkt er nog iets aan de hand te zijn.
 
De komst van de tablet heeft (opnieuw) de discussie op gang gebracht hoe de uitgever zich het best kan organiseren. In eerste instantie wilden uitgevers zo snel mogelijk een tablet uitgave hebben. Om te kunnen experimenteren, te kunnen meten en ervaring op te kunnen doen. De manier waarop dit tot stand kwam was ondergeschikt. Intussen lijkt een tweede fase aangebroken. Mede veroorzaakt door de nog beperkte opbrengsten wil de uitgever niet alleen kunnen publiceren naar de tablet, men wil efficiënt kunnen publiceren naar de tablet.
 
De mogelijkheden van de tablet zijn intussen duidelijk, de verdien-modellen worden steeds helderder, de Apps om publicaties mee te lezen worden gelijkwaardiger en de verkoopcijfers (van de iPad) maken de verwachtingen van de nieuwe doelgroep waar. De grote vraag lijkt nu: Hoe moet een uitgever zich organiseren om de tablet zo goed en zo goedkoop mogelijk aan het portfolio toe te voegen?
 
Een aparte redactie voor de tablet, naast print en online, was eventjes praktisch, maar, zeker gezien de nog beperkte inkomsten, niet rendabel. Een mix van print- en online- vaardigheden lijkt een vereiste te worden. Michiel Buitelaar sprak er al over tijdens de WoodWing XPerience in mei in Amsterdam. Zo'n mix bundelt niet alleen de vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het beste eind-product het biedt ook de mogelijkheid om met één team, efficiënt voor meerdere output-kanalen te werken.
 
Het toevoegen van de tablet aan de media-mix leidt er zodoende toe dat uitgevers een extra reden hebben om de scheiding van redacties per medium-type los te laten en (nu echt) te gaan werken met multi-mediale teams. Teams die het merk in print, online en op de tablet maximaal uitdragen.