Op de Nationale Uitgeefdag gaat het maar over 1 medium: de tablet. Hoe heftig kan een innovatie toeslaan. We praten over een apparaat dat nu een dik half jaar op de markt is. Wat zijn de feiten?

Het apparaat. We hebben het zogenaamd over ‘tablets', alsof het om een generieke categorie devices gaat. Maar geen geintjes: tabletmania is iPadmania!
Even terugblikken: al in 2001 heeft Bill Gates op de Comdex in Las Vegas een Microsoft-tablet laten zien en het ding een grote toekomst voorspeld. Jammer maar helaas. Het is Apple-rivaal Steve Jobs die in januari 2010 het momentum creëerde door een apparaat te hypen met de schermgrootte van een boek, de prijs van een goedkope laptop, de touchtechnologie van supermobieltje iPhone en het businessmodel van de betaalde app.

De penetratie. Het ding is in april op de markt gekomen. Sindsdien blijkt de iPad niet aan te slepen. Het tweede kwartaal werden er 4,4 miljoen van verkocht (ocharme analisten die boos waren dat het er geen 5 miljoen waren) de iPadmakers konden er gewoon niet meer in elkaar stampen dan de zevenenhalf miljoen die nu in totaal verkocht zijn. Van de gebruikers omschrijft 48 procent zich in een recent Nielsen-onderzoek als early adopter. Maar wordt het ook een lieveling van de mainstreamgebruiker? "Ja", denkt marktonderzoeker Gartner. Ook andere leveranciers zullen een markt vinden. Dit instituut verwacht dat er in 2011 zo'n 55 miljoen tablets over de toonbank gaan en in 2013 een kleine 155 miljoen. Het zwaartepunt verschuift ook van de VS naar de rest van de wereld. Gartner verwacht dat in 2014 zo'n 57 procent van de tablets buiten de VS verkocht wordt.

De tijdsbesteding. Nielsen bracht in oktober de mediumconsumptie van iPadgebruikers per sessie op een doordeweekse dag in beeld en vergeleek dat met het gebruik van de iPhone. De iPadtoppers zijn: 34 procent kijkt film 1-2 uur (iPhone: 40 pct, maar minder dan 15 minuten); boeken, 32 procent besteedt er gemiddeld 16-30 minuten aan (iPhone: wel 40 pct, maar minder dan 15 minuten); tijdschriften worden door 33 procent 16-30 minuten op de iPad gelezen (iPhone:49 pct, echter minder dan 15 minuten). Ook bij de iPad zijn de TVzappers de grootste groep: 31 procent kijkt 16-30 minuten tv, maar gevolgd door 25 pct die 30- 60 minuten kijkt en 22 pct die 1 tot 2 uur tv kijkt (iPhone: 35 pct een kwartier tot 'n half uur, maar dan daalt het snel naar 22 pct voor de kijkersgroep tot 1 uur en 5 pct tot 2 uur ). Bij muziek en nieuws slaan de verhoudingen in consumptieduur om. Muziek luisteren zelfs behoorlijk minder: iPad grootste groep 31 pct korter dan 15 minuten, maar 27 pct (de muziekminnaars?) toch minimaal een half uur tot een uur. Bij de iPhone ligt de muziekconsumptie van de grootste groep op 37 pct gedurende 16-30 minuten en slechts bij 18 pct tussen de 31-60 minuten. Nieuwsflitsen is hét smartphonegenre. Op de iPhone zapt 78 pct in minder dan 15 minuten even door het nieuws, 15 pct kijkt 16-30 minuten. Bij de iPad kijkt 44pct. korter dan 15 minuten, tegen 31 pct die op de iPad 16-30 minuten aan het nieuws besteedt.

De conclusie: de iPad is het verdiepingsmedium, de iPhone de nieuwszapper en walkman.

Oh ja, het verdienmodel: noteer nog even dat nu 91 procent van de iPadbezitters apps download."Het merendeel betaald", zegt Nielsen (Top 3 betaald: games, boeken en muziek). Opmerkelijk: aanvankelijk publiceerden deze onderzoekers dat 63 pct betaalde apps aanschaft.

Als uitgever ga je daar toch van hyperventileren!