&C, het mediamerk rondom Chantal Janzen dat 21 maart groots wordt gelanceerd, zal ongetwijfeld impact hebben op dat andere al bewezen mediamerk rondom een tv-persoonlijkheid: LINDA. In deze blog legt Wim Danhof uit waarom hij dat waarschijnlijk acht. 

De vergelijking tussen &C en LINDA. wordt in de mediawereld door velen gemaakt, zo heb ik de laatste maanden gemerkt. Logisch: Linda de Mol en Chantal Janzen zijn razend populaire televisiepersoonlijkheden. Ondertussen is Chantal Janzen (38) een stuk jonger dan Linda de Mol (52). Ze is ongeveer van dezelfde leeftijd als toen LINDA. ontstond. Ik ben erg benieuwd wat de komst van &C voor LINDA. betekent, aangezien er best een forse overlap is tussen de doelgroepen van beide merken. LINDA. is een bewezen mediamerk dat met ongeveer 200.000 tijdschriftabonnees en veel engagement in het digitale domein echt wel tegen een stootje kan; de carrière en populariteit van Chantal Janzen laat echter een steile groeicurve zien; ze heeft zich ontwikkeld tot een allround mediavrouw die ook onder jongere doelgroepen razend populair is.

Herschikkingen van schaarse advertentiebudgetten
Het is helemaal niet gezegd dat de groei van een nieuw vrouwenmediamerk in de consumentenmarkt ten koste zal moeten gaan van de oplagen of het bereik van bestaande vrouwenmediamerken. In de advertentiemarkt ligt dat waarschijnlijk anders: adverteerders afficheren zich graag met innovaties in medialand, zeker wanneer dit gebeurt rondom een magneet als Chantal Janzen. De komst van &C kan gemakkelijk leiden tot serieuze herschikkingen van mediabudgetten: per saldo zullen die schaarse budgetten niet of nauwelijks stijgen door de toevoeging van een mediamerk. Ik denk dus dat in de advertentiemarkt de lancering van &C wel degelijk zal zorgen voor dalende bestedingen aan (sommige van de) concurrerende merken als LINDA., Wendy, JAN en wellicht ook Libelle, Margriet en nog een trits merken in het overvolle vrouwensegment.    

Veel power achter &C

Afgaande op wat ik in het informele circuit verneem, zit er heel wat power achter &C; een gesprek met Sanne Visser, Business Director van &C Media, bevestigt dat beeld: &C wordt een stevig 360º-mediamerk, zie ook dit nieuwsbericht. Het magazine wordt in de mediamix niet eens de dominante factor, want de online en social media-aspiraties zijn groot. Ook zullen grootse evenementen worden ontwikkeld. Heel opvallend vind ik tot slot de dominante rol die e-commerce zal spelen in het digitale domein: alles op de online en social media platformen van &C kun je direct met je mobiel kopen. 

Kortom: we gaan goed volgen wat er in het domein van de vrouwenmedia gaat gebeuren na de lancering van &C. Er zal zeker het een en ander in beweging komen.