Sanoma is aan het focussen. ‘Magazine Murders' noemde Adformatie het, met chocoladevette letters. Een leuke oplagegroei is niet voldoende. Magazines die onvoldoende winstpotentie laten zien voor de langere termijn, is resoluut de nek omgedraaid. Dat lot trof afgelopen zomer Mind, La Vie en Rose, LIV en personality-magazine ‘Felderhof'. De laatste titel ook, omdat Rik Felderhof naast zijn televisiewerk in binnen- en buitenland geen tijd meer overhield voor zijn blad. Stuk voor stuk waren het titels die het best leuk deden.

Maar kennelijk is Sanoma bezig diep adem te halen voor een flinke sprong van papier naar digitaal. In de ogen van SanomaCEO Dick Molman moet die sprong nu gemaakt worden omdat de nieuwe tabletcomputers de markt rijp maken voor consumentenmedia. In zijn woorden op het recente Uitgeverscongres: "De tablet biedt nieuwe advertentieconcepten en betaalmodellen. Mobiel biedt de uitgever de mogelijkheid om een op een relaties met de consument op te bouwen". In 2012 wil Sanoma zeventig procent van zijn omzet uit internet halen.


Wat zien we daar nu van terug?

Het aantal Sanoma-titels dat nu als iPad app beschikbaar is groeit gestaag: Nu.nl, Viva, Autoweek. Het zijn tamelijk voorzichtige introducties. Nu.nl mikt eigenlijk meer op de nieuwssnackende iPhonegebruiker. Beleving en emotie vinden we eerder bij Autoweek en Viva. Daarmee zijn deze titels meer geëigend voor de iPad. (Maar jammer genoeg moeten de blootkijkers hun rubriek ‘AnyBody' op de iPadViva missen wegen het preutse beleid van Apple). Met deze titels zet Sanoma betekenisvolle stappen, want met 92.000 betaalde oplage (Viva) en 101.000 betaalde oplage (Autoweek) riskeer je natuurlijk wel iets.
Toch moet Dick Molman nu een gewaagdere stap zetten. Door de introductie van nieuwe, kleinere tablets zoals de Samsung Galaxy Tab en de Dell Streak ontstaat er ineens ruis op de markt. Dat kan zich keren tegen de verwachtingen die in uitgeefland over de tablet leven. De tablet moet voor de toekomst het digitale equivalent van het tijdschrift zijn. En Sanoma moet het leiderschap tonen dat de gebruiksvriendelijke tablet definitief tot een emotioneel belevingsmedium maakt.
Daarvoor moet Dick Molman een voorbeeld nemen aan ondernemers als de oude Albert Heijn die de Nederlandse huisvrouw koffie leerde zetten (en sherry leerde drinken) en Frits Philips, die Jeanne Roos van Parool's Vrouwenpagina inhuurde om vrouwen aan het nieuwe televisiescherm te binden. Ook de tablet moet een mainstreampubliek veroveren en een gezinsmedium worden. Dan moet je het lef hebben om campagne te voeren. Zoals Boffie in 1936 de koffie binnenbracht en later de huisvrouw leerde om te kiezen tussen verschillende melanges met roodmerk en goudmerk. Dus is het nu tijd om het slinkende lezeressenpubliek van de Libelle (ooit 600.000, nu nog een betaalde oplage van krap 460.00) te leren omgaan met de iPad.
Geen mooier thema voor de Libelle Zomerweek dan kokkerellen, koopjes, koningsdrama en kwebbelen rond de tablet. Maak het een mamading. Doe er een hoesje om van Marjolein Bastin. Hou mannen uit de buurt en verban alles wat naar techniek zweemt. Plak hem op de buik van de Rode Kater. En in godsnaam, maak hem aaibaar!