Afgelopen week had ik een goed gesprek met Ronald Egas, uitgever van de IT titels van VNU Media zoals Computable, Tweakers.net, Channelweb.nl en ITdirectory.nl.

Met een sterke afhankelijkheid van vacatures en IT advertenties zitten ze natuurlijk in een moeilijke hoek en hebben dan ook de nodige kostenreducties doorgevoerd. Het is een typisch voorbeeld van een bedrijf waar 5 goede jaren gevolgd worden door 2 slechte jaren. Zodra de (IT) markt aantrekt zijn ze ook de eerste die profiteren.

Maar er zijn wel degelijk initiatieven die nog groeien! Interessant vond ik de IT knowledge base van Computable. Hier kunnen IT-bedrijven hun kennis etaleren en bezoekers kunnen er gratis in zoeken. Het verdienmodel bestaat eruit dat een bezoeker van de knowledge base zijn gegevens achterlaat als hij een whitepaper download en de kennisleverancier zo'n 60 Euro betaalt voor deze lead (studenten worden eruit gefilterd).

Vooral in de IT werkt dit principe. Volgens marketing organisatie Sherpa wil de business professional, en vooral de IT-er, zelf zoeken naar de informatie. En een organisatie zoals Atos Origin publiceert vaak een enorme berg aan whitepapers en onderzoeken. Dus hiervoor een marktplaats creëren is geen slecht idee.

60 Euro voor de gegevens van een business professional die bezig is met een onderwerp waarin een organisatie expert is, is geen slechte prijs.

Of ben ik gewoon in zijn sales-pitch getrapt? Want inmiddels heb ik natuurlijk wel de afspraak met onze marketing directrice geregeld....